"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin työntekijöiden omien kokemusten avulla, mitkä eri sosioemotionaaliset taidot vaikuttivat tiimissä työskentelyn toimivuuteen ja sitä kautta so- siaaliseen työhyvinvointiin.
Tutkielman aineistona käytettiin TUIKKU-hankkeen (2022) tutkijoiden to- teuttamia varhaiskasvatuksen työntekijöiden videoavusteisia yksilö- ja ryhmä- haastatteluja, jotka kerättiin tammi-kesäkuussa 2022. Haastatteluista yhdeksän oli yksilöhaastatteluja ja kolme ryhmähaastatteluja. Aineiston analyysi toteutettiin temaattisella sisällönanalyysilla, jonka avulla tunnistettiin pääteemat: tunteiden ilmaisu, emotionaalinen tuki ja yhteisöllisyyden rakentaminen. Teemat muodostettiin teoriasidonnaisesti tukeutuen aiempaan tutkimukseen sosioemotionaalisista taidosta.
Tämä tutkimus osoitti varhaiskasvatuksen henkilökunnan olevan sosio- emotionaalisesti taitavia. Varhaiskasvatuksen henkilökunta pyrki löytämään rakentavia tapoja sekä yhteiseen että yksilölliseen tunteiden ilmaisemiseen ja -säätelyyn tiimityössä. Tiimin jäsenten vuorovaikutus ja tunneilmaisu oli toisia tukevaa, kunnioittavaa ja aitoa. Huumoria, empatiaa ja tunteiden sanoittamista pidettiin tärkeinä sosioemotionaalisina taitoina tiimityössä. Nämä taidot olivat osoitus myös sosiaalisen työhyvinvoinnin edistämisestä työtiimissä ja -yhtei- sössä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28194]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Määttä, Sami; Koivula, Merja; Huttunen, Kerttu; Paananen, Mika; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Laakso, Marja-Leena (Opetushallitus, 2017) -
Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
Laukka, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ... -
Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
Kärkkäinen, Elli (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää TUIKKU – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen- hankkeessa toteutetun intervention yhteyttä lasten sosioemotionaalisiin taitoihin sekä aikuisen ja lapsen väliseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.