Yrittäjien myöhäisuran oppiminen
Järvensivu, A., & Bonsdorff, M. V. (2021). Yrittäjien myöhäisuran oppiminen. Kasvatus, 52(5), 471-483. https://doi.org/10.33348/kvt.114927
Julkaistu sarjassa
KasvatusPäivämäärä
2021Oppiaine
Gerontologia ja kansanterveysBasic or discovery scholarshipGerontology and Public HealthBasic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2021
Artikkelissa ”Yrittäjien myöhäisuran oppiminen” (Entrepreneurs´ late career learning) tarkasteltiin yrittäjien oppimista myöhäisuralla työurien kaaosteoriaa ja työssä oppimisen tutkimuksia soveltaen. Tutkimusaineiston muodosti seitsemän kirjoituspyyntövastausta, jotka analysoitiin abduktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa tunnistettiin ensinnäkin yrittäjien myöhäisuran työtä ja oppimista johdattavan ja rajaavan attraktorin liikeradan pääperiaatteet 1) karsinta, 2) kehittymisen jatkaminen, 3) kristallisointi ja 4) uraperinnön luovuttaminen. Toiseksi eriteltiin yrittäjiä sosiaaliseen ympäristöön kytkevät moninaiset ja toisiinsa limittyvät identiteetit, joita olivat yrittäjäidentiteetit, palkkatyöntekijän identiteetit, sijoittajan identiteetit sekä eläkeläisen identiteetit. Tutkimus korostaa tarvetta murtaa kielteisiä ikästereotypioita tarkastelemalla myöhäisuralla tapahtuvaa oppimista sosiaalisena osallistumisena ja epälineaarisia vaikutuksia työpaikoille ja yhteiskuntaan aikaan saavana. Sen perusteella uraperinnön kristallisointia ja eteenpäin luovuttamista kannattaisi tietoisesti tukea henkilöstöpolitiikan ja yhteiskuntapolitiikan keinoin.
...
The article “Entrepreneurs ́ learning during their late career” looked at entrepreneurs’ late career learning by applying the Chaos Theory of Careers and research on work-based learning. The research material consisted of seven written request responses, which were analyzed by abductive content analysis. First, the study identified the main principles of the trajectory of the attractor that leads and delimits the late career work and learning of entrepreneurs: 1) selection, 2) continuing development, 3) crystallization, and 4) the transfer of career heritage. Second, the diverse and overlapping identities connecting entrepreneurs to the social environment, namely entrepreneurial, employee, investor and retiree identities, were identified. These findings highlight the need to break down negative age stereotypes by looking at late career learning as social participation and the non-linear effects on jobs and society. On that basis, the crystallization and passing on of career heritage should be consciously supported through personnel and employment policy.
...
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XAsiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/kasvatus/article/view/114927Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/104381635
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1279]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Palkkatyöstä yrittäjäksi : sosiaali- ja terveysalalla toimivien yrittäjien ajattelutavan muutoksista
Nurmenniemi, Helinä (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Zum Finnland-Bild in der deutschen Presse. Eine qualitative Analyse unter besonderer Berücksichtigung der Stereotype
Salla Sorvisto-Santoro (Jyväskylän yliopisto, 2019)The roots of Finnish-German relations in politics, trade, science and culture go far back to the past. Even today, Germany's importance as Finland's most important export and import partner provides the basis for regular ... -
Naisten johtamisuriin kohdistuvat stereotypiat
Lämsä, Anna-Maija; Kangas, Emilia; Hirvonen, Petri; Heikkinen, Suvi; Biese, Ingrid; Hearn, Jeff (Hallinnon tutkimuksen seura, 2014)The aim of this article is to analyze existing research on stereotypes that affect women’s management careers. The research method is content analysis and the period of analysis is 1976−2013. The results of this research ... -
An exploration of the influence of professional relationships on the career pathways of physical education teacher educators
McEvoy, Eileen; Heikinaro-Johansson, Pilvikki; MacPhail, Ann (Sage Publications Ltd., 2019)This paper focuses on the professional journeys of 14 mid- and late-career teacher educators in seven countries in the subject area of physical education. Data was gathered through two rounds of semi-structured interviews ... -
To enter or not to enter is not the question : a qualitative inquiry into the career experiences of next generation family members
Murphy, Linda (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.