English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sekä opettajien ja oppilaiden mielipiteisiin liittyen videopeleihin ja kielen oppimiseen on jo tällä varsin nuorella
tutkimusalalla keskitytty, joten tämä tutkimus pyrkii saamaan tulevien opettajien äänen tulla kuuluksi. Tässä
tutkielmassa on selvitetty, millaista pelitaustaa Suomessa asuvilla englannin kielen aineenopettajaopiskelijoilla on,
ja mitä mielipiteitä heillä on videopelien käytöstä osana opetusta. Lisäksi tutkielma keskittyy heidän
halukkuuteensa käyttää videopelejä omilla oppitunneilla ja siihen, vaikuttavatko osallistujien pelitausta näiden
mielipiteiden muodostumiseen. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla kolmea yliopisto-opiskelijaa, ja tulokset on
analysoitu kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimus osoittaa, että opettajaopiskelijat ovat pelanneet paljon erilaisia pelejä varsinkin lapsuudessaan, mutta
nykypäivänä he pelaavat paljon harvemmin. Pelejä on pelattu eri alustoilla, kuten konsoleilla ja tietokoneella.
Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat kokivat videopelien tukevan kielten opiskelua, sillä se mahdollistaa
altistumisen autenttiselle kielelle, yksilöllistettyä oppimista ja kasvattaa oppijoiden motivaatiota. Heillä oli myös
korkea halukkuus käyttää videopelejä tulevina opettajina, ja yhdellä osallistujalla olikin jo kokemusta tästä. Lisäksi
opettajaopiskelijat olivat kiinnostuneita osallistumaan kursseille, jotka keskittyvät siihen, kuinka videopelit tukevat
kielten oppimista. He haluavat myös oppia lisää videopeleistä, jotta he voisivat käyttää sopivia pelejä oppitunneilla,
sillä kaikki videopelit eivät heidän mielestään ole välttämättä soveliaita. Haastatteluissa ilmenneitä videopelien
negatiivisia puolia olivat kiusaaminen nettipeleissä ja puute tarvittavista välineistä käyttää videopelejä.
Tämä tutkimusala hyötyisi samankaltaisesta tutkimuksesta, jossa olisi laajempi otanta. Lisäksi jatkossa voitaisiin
tutkia kvantitatiivisten menetelmien avulla, kuinka paljon kielten aineenopettajaopiskelijat ovat pelanneet pelejä ja
nykyään pelaavat pelejä. Myös aineenopettajille kohdistettua opetussuunnitelmaa kehittäessä olisi hyvä keskittyä
näiden opiskelijoiden mielipiteisiin nykyisistä kursseista, jotka keskittyvät pelien käyttöön osana vieraiden kielten
opetusta ja tietokoneavusteiseen kielen oppimiseen ja opettamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4988]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
GraphoLearn India : The Effectiveness of a Computer-Assisted Reading Intervention in Supporting Struggling Readers of English
Patel, Priyanka; Torppa, Minna; Aro, Mikko; Richardson, Ulla; Lyytinen, Heikki (Frontiers Research Foundation, 2018)India, a country with a population of more than 1.3 billion individuals, houses the world’s second largest educational system. Despite this, 100 of millions of individuals in India are still illiterate. As English medium ... -
Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training
Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ... -
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
On the rocky road of reading : effects of computer-assisted reading intervention for at-risk children
Saine, Nina L. (University of Jyväskylä, 2010) -
The effect of computer-assisted letter-sound correspondence training on learning to read in Zambia
Chilufya, James (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.