Psykoterapeutti asiantuntijana : miten psykoterapeutti vastaa asiakkaan kysymyksiin?
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimus selvitti, miten psykoterapeutti vastaa asiakkaan kysymyksiin ja millaista asiantuntijuutta
vastaukset ilmaisevat. Etenkin kognitiivisessa psykoterapiassa terapeutit tekevät asiakkailleen
kysymyksiä, sen sijaan asiakkaan terapeutille esittämät kysymykset ovat harvinaisempia kuin
terapeutin kysyminen. Näin siis myös terapeutin vastaaminen asiakkaan kysymyksiin on
suhteellisen harvinaista. Aineisto koostui yhden pitkän kognitiivisen psykoterapian lopetusvaiheen
istuntojen ääninauhoituksista. Aineistosta löydettiin 16 vuorovaikutuskatkelmaa, joissa asiakas
esittää terapeutille kysymyksen, johon terapeutti vastaa. Menetelmänä oli keskustelunanalyysi, joka
mahdollistaa vuorovaikutuksen tarkastelun hetki hetkeltä. Tulokset osoittivat psykoterapeutin
vastaavan asiakkaan kysymyksiin kolmella eri tavalla. Ensimmäisessä vastaustavassa
psykoterapeutti vastaa asettumalla asiantuntijaksi suhteessa omiin kokemuksiinsa ja ajatuksiinsa
kertoen niistä. Toisessa vastaustavassaan terapeutti ei tarjoa suoraan sitä tietoa, mitä asiakas
kysymyksellään haki, vaan kertoo yleisluontoisen periaatteen. Kolmannessa vastaustavassa
psykoterapeutti ei tarjoa sitä tietoa, mitä asiakas haki, eikä myöskään asetu asiantuntijaksi.
Psykoterapeutin toimintaa voidaan pitää asiantuntijuuden ja tiedollisten rajojen opettamisena.
Samalla psykoterapeutti selventää minuuden rajoja. Tuloksia ei voida yleistää tämän aineiston
ulkopuolelle, mutta ne näyttävät yhden psykoterapeutin tavan vastata asiakkaansa kysymyksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Lisensiaatintyöt [514]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luottamus ja itsestäkertominen psykoterapeutin ja potilaan välisessä vuorovaikutussuhteessa
Myllymäki, Marika (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvata luottamuksen ja itsestäkertomisen merkitystä ja ilmenemistä psykoterapeutin ja potilaan välisessä vuorovaikutussuhteessa. Tavoitteena oli tarkastella potilaiden sekä psykoterapeuttien ... -
Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Haimila, Henriikka (2019)Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ... -
Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
Virta, Veera (2016)Opettajien kysymyksiä ja niiden vaikutuksia oppimiseen on tutkittu laajasti. Sen sijaan oppilaiden esittämien kysymysten tutkiminen on jäänyt hyvin vähäiseksi. On huomattu, että oppilaiden kysymyksillä on yhteys oppimiseen ... -
The invisible moral order : agency, accountability and responsibility in therapy talk
Kurri, Katja (University of Jyväskylä, 2005)Katja Kurri tutki väitöskirjassaan terapiatapahtumaa eli asiakkaan ja terapeutin vuorovaikutustilannetta. Kurri tuo tutkimuksessaan esiin uuden näkökulman asiakkaan elämänvastuun uudelleen rakentumiseen ja pohtii myös ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.