Muntliga övningar i läroböcker : en läroboksanalys av Hallonbåt 5–6 och På gång 3
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3 painottavat suullisia tehtäviä. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää noudattavatko oppikirjat opetussuunnitelman tavoitteita koskien suullista kielitaitoa. Tutkin myös, kuinka ääntämistä käsi-tellään oppikirjoissa.
Aineistona tutkimuksessani toimi yläkoulun yhdeksännen luokan ruotsin oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3. Tutkimuksessani käytin metodina kvalitatiivista sisällönanalyysiä, mutta tutkimuksessa on myös kvantitatiivisia piirteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppikirjat sisältävät kysymys-, luku-, video-, peli-, käännös-, kertomus-, draama ja toistotehtäviä. Oppikirjojen välillä oli eroja suullisten tehtävien määrissä, suurin osa tehtävistä on kysymys- ja toistotehtäviä. Suurin ero oli kertomustehtävien määrässä. Tulokset osoittavat myös, että Hallonbåt 5–6 noudattaa opetussuunnitelmaa tarkemmin ja painottaa suullisia tehtäviä enemmän kuin På gång 3. Tutkimuksessa selvisi myös, että Hallonbåt 5–6 painotti ääntämisen harjoittelua enemmän kuin På gång 3.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4997]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
Torikka, Sara (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla ... -
Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
Pappinen, Iida (2015)Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia ääntämisen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 – Tala och förstå bättre sekä ääntämisen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Muntliga övningar i två läroboksserier
Kulmala, Maarit (2013) -
"Puhuminen, no emmä tiiä oonko mä siinä hyvä, mutta kyllä mä siitä ihan tykkään" : språkstudenters uppfattningar om och upplevelser av sin muntliga språkfärdighet och muntlig kommunikation på svenska och tyska
Ilomäki, Sonja (2015)Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suullisten taitojen harjoittelua ei usein huomioida tarpeeksi koulussa. Painotus riippuu usein opettajasta. Siksi opiskelijoilla voikin olla hyvin erilaiset suulliset taidot ... -
Grammatikundervisning med fokus på muntliga uppgifter : ett materialpaket för gymnasiemodul 2 i B1-svenska
Luoto, Jesse; Lujanen, Roni (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ruotsin kielen opettajien käsityksiä ja kokemuksia kieliopista ja sen opettamisesta. Tutkimusta varten ruotsinopettajille lähetettiin lomakekysely, jossa kartoitettiin yleisesti ...