Tuottoisan liiketoimintamallin implementoiminen esports-organisaatiossa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkimus analysoi esports-organisaatioiden hyväksikäyttämiä liiketoimintamalleja. Esports on urheilun sekä kilpailemisen muoto, jossa kilpailullinen videopelaaminen on organisoitu sekä kaupallistettu urheilun viitekehyksessä. Esports-organisaatioista on kasvanut kaupallisia toimijoita ja Esports on kasvava liiketoiminnanala ympäri maailman. Liiketoimintamalli on yrityksen tai organisaation hyödyntämä viitekehys yritystoiminnalle. Liiketoimintamalli määrittää yrityksen liiketoiminnan avaintekijät kuten asiakkuuksien sekä liikevaihdon saavuttamisen. Tämä tutkimus tarkastelee esports-organisaatioiden hyväksikäyttämiä liiketoimintamalleja. Tutkimuksen tavoitteena on löytää vastaus kysymykseen: Mistä esports-organisaation liiketoiminta koostuu ja mitkä ovat organisaation tärkeimmät ansaintamallit? Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena tarkastellen esportsia, urheiluliiketoimintaa sekä liiketoimintamalleja käsitteleviä tutkimuksia sekä artikkeleita. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että esports-organisaation liiketoimintamalli voi pohjautua useille erilaisille ansaintamalleille. Esports-organisaation keskeisimmät ansaintamallit ovat kaupalliset yhteistyökumppanit, nimeämisoikeudet, palkintorahat sekä myyntitulot. Tutkimuksen tuloksena on todettu, että ansaintamalleista tuottoisin on kaupalliset yhteistyökumppanit sekä sponsorit. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotan eri ansaintamallien sekä liiketoimintamallien kvantitatiivista vertailua, sekä eri liiketoimintamallien vaikutusta liiketoiminnan tuottavuuteen.
...
This research analyses the business models used by an esports-organizations. Esport is a form of competitive sport in which competitive gaming is organized and commercialized in form of sports. Esports-organizations have grown to be major commercial operators and eSports itself is a growing business all around the world. Business model is a frame of reference that organizations and companies use to model their business. Business model defines the key factors for business to gain turnover and profit. This research examines the models used by eSports-organizations. Objective of the research is to find an answer to question which is: What is a profitable business model for esports-organization? Research is executed through literature review. Research uses other studies and articles as a tool to analyze business models used by eSports-organizations. As a result of the research it has been found that esports-organizations business model can revolve around numerous different revenue models. Most important revenue models for esports-organizations are commercial collaborations, naming rights, prize money and sales revenue. Most profitable of these revenue models is commercial collaborations. For a further research topic, I suggest quantitative comparison between different revenue models, and examining the effect on revenue with different business models more closely.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5017]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Economics of Esports
Mangeloja, Esa (Jyväskylän yliopisto, Business and Organization Ethics Network (BON), 2019)In this paper, esports market development is exhibited and analyzed through various data sources and literature review. Additionally, economic concepts are applied to the esports environment. Demand characteristics of this ... -
Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa
Leppä, Perttu; Salomaa, Hermanni (2022)Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista vuorovaikutusta eurheilujoukkueissa esiintyy ja miten vuorovaikutus vaikuttaa e-urheilujoukkueen toimintaan. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2021 ... -
Monimuotoisen e-urheilun johtaminen : katsaus suomalaiseen kilpapelaamiseen
Komulainen, Kati (2023)E-urheilu on uusi ja nopeasti kasvava ala, jonka rakenteet eivät ole pysyneet kasvun tahdissa. Alan toimintaa on kehitetty paljolti kokeilujen kautta. E-urheilu on kehityshistoriansa takia alana melko homogeeninen, vaikka ... -
Representationer av e-sport och e-sportare i finlandssvenska nyhetsartiklar
Tuokkola, Noora (2020)Tämä tutkielma tarkastelee e-urheilun ja e-urheilijoiden mediarepresentaatioita suomenruotsalaisissa uutisartikkeleissa vuosina 2018–2020. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä keinoin ja millaisena kyseinen laji ja ... -
Trolligans : Conceptual Links Between Trolling and Hooliganism in Sports and Esports
Cook, Christine L.; Karhulahti, Vei-Matti; Harrison, Guy; Bowman, Nicholas D. (SAGE Publications, 2023)Both game-based trolling and hooliganism have existed in some form since the inception of online gaming and professional sports respectively. The two share many characteristics: provocation of an opposing entity, the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.