Vanhempien ja kodin merkitys oppimisessa
Aunola, K., Heinonen, J., & Leppänen, U. (2019). Vanhempien ja kodin merkitys oppimisessa. In T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen, & T. Siiskonen (Eds.), Oppimisen vaikeudet (pp. 148-159). Niilo Mäki Instituutti.
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2019.
Tässä luvussa luodaan katsaus siihen, mitä tutkimustiedon valossa tiedetään vanhempien ja kodin
merkityksestä kouluoppimiselle ja mihin kotiympäristön ja perhevuorovaikutuksen osa-alueisiin
olisi syytä kiinnittää huomiota pyrittäessä tukemaan erityisesti niiden lasten oppimista, joilla on
oppimisessaan vaikeuksia. Tässä luvussa käytetään käsitettä vanhemmat, jolla viitataan kaikkiin
vanhemmuuden tehtäviä hoitaviin huoltajiin. Keskeisenä näkökulmana tuodaan esiin oppimiseen
liittyvien prosessien yksilöllisyys ja kaksisuuntaisuus: vanhempien osallistumisen merkitys lapsen
oppimiselle voi olla erilainen riippuen lapsesta, ja lapsen ominaisuudet vaikuttavat siihen, miten
vanhemmat hänen kanssaan toimivat ja millaista tukea he lapselleen tarjoavat.
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiEmojulkaisun ISBN
978-951-39-7744-3Kuuluu julkaisuun
Oppimisen vaikeudetJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/31223839
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien osallistuminen kuudesluokkalaisten kotitehtävien tekemiseen
Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka paljon ja kenen aloitteesta vanhemmat osallistuvat kuudesluokkalaisten lastensa kotitehtävien tekemiseen sekä missä määrin vanhempien osallistuminen riippuu lapsen taitotasosta ja ... -
Nuorten sosiaalinen toimintakyky
Kannasoja, Sirpa (University of Jyväskylä, 2013) -
The acquisition of early reading skills : the influence of the home environment in Lusaka, Zambia
Chansa-Kabali, Tamara (University of Jyväskylä, 2014) -
Parents' causal attributions concerning their children's academic achievement
Natale, Katja (University of Jyväskylä, 2007)Katja Natale seurasi väitöstutkimuksessaan vanhempien lastensa koulumenestystä koskevien kausaaliattribuutioiden eli syyselitysten muotoutumista lasten siirtyessä esikoulusta kouluun. Hän tutki kuinka tärkeinä vanhemmat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.