Päällikkö- tai johtavassa asemassa toimivien viestintäammattilaisten näkemyksiä työnsä merkityksellisyydestä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Viestinnän ammattilaisen rooli on muuttunut muutaman viime vuoden aikana voimakkaasti ja toimenkuva laajenee jatkuvasti. Nopeasti kehittyvä ammattikuva haastaa viestinnän ammattilaisten ammatti-identiteetin ja viestintätyössä koetun merkityksellisyyden. Viestintä on toimintona organisaatioille yhä merkittävämpi ja tämä tekee myös viestinnän tekijöistä organisaatioille arvokkaampia ja keskeisempiä.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viestintäammattilaisten työtä merkityksellisyyden näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Mitkä tekijät lisäävät viestintäammattilaisten näkemyksen mukaan merkityksellisyyden kokemusta viestintätyössä? ja 2) Mitkä tekijät vähentävät merkityksellisyyden kokemusta? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostui ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n päällikkö- ja johtavassa asemassa oleville jäsenille suunnatusta taustoittavasta verkkokyselystä sekä kuudesta syventävästä teemahaastattelusta. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Tulosten perusteella näyttää siltä, että viestintätyössä on löydettävissä kaksi perustehtävää, jotka tuovat työhön merkityksellisyyden kokemusta. Nämä ovat mahdollisuus vaikuttaa ja mahdollisuus auttaa toisia tekemään työnsä paremmin. Viestintä on organisaation strateginen ongelmanratkaisija, koska viestijällä on moninaiset taidot vaikuttaa ja auttaa. Tästä myös näyttäisi syntyvän merkityksellisyys viestijän työhön. Molempaan perustehtävään, sekä auttamiseen että vaikuttamiseen, liittyy vahvasti organisaation yhteiskunnallinen tarkoitus, miksi organisaatio on olemassa. Työn merkityksellisyyttä edistää se, että tunnistaa viestinnän perustehtävät ja hahmottaa pirstaleisesta työstä isompia kokonaisuuksia kattoteemojen, vaikuttamistyön ja auttamisen, alle. Tärkeitä tekijöitä merkityksellisyyden muodostumisessa ovat viestijälle myös johdon tuki omalle työlle sekä henkilökohtainen kehittyminen. Työssä koettua merkityksellisyyttä heikentävät puolestaan viestintäosaamisen arvostuksen puute sekä johdon tuen puute.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28164]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysioterapian vaikuttavuus ja merkityksellisyys aivoverenkiertohäiriötä ja multippeliskleroosia sairastaville kuntoutujille : järjestelmälliset kirjallisuuskatsaukset kävelyn ja tasapainon meta-analyyseista ja fysioterapian koetun merkityksellisyyden metasynteeseistä
Sjögren, Tuulikki; Rintala, Aki; Paltamaa, Jaana; Korpi, Hilkka (Kela, 2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää fysioterapian vaikuttavuutta ja merkityksellisyyttä aivoverenkiertohäiriötä (AVH) ja multippeliskleroosia (MS) sairastavilla kuntoutujilla keskittyen erityisesti ICF:n suoritukset ja ... -
Kuuntelemisosaamisen merkityksellisyys teknologiavälitteisissä kokouksissa : yksilöiden näkemyksiä omasta kuuntelemisosaamisestaan
Stenberg, Mari (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli tarkastella tietotyötä tekevien yksilöiden näkemyksiä omasta kuuntelemisosaamisestaan ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä teknologiavälitteisissä kokouksissa. Opinnäytetyön ... -
Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
Suhonen, Reetta (2020)Tässä tutkielmassa perehdytään päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitetään päiväkotien johtajien näkemyksiä ja tutkitaan ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien ... -
Finding a right way to communicate : evaluation of communication practices in a multicultural project
Savolainen, Pinja (2001) -
”Meemit on ihmisiltä ihmisille” : Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnallisista meemeistä vaikuttamaan pyrkivänä viestintänä
Niininen, Lassi (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnal- listen meemien vaikuttavuutta edistävistä keinoista ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tutkielman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.