Guiding the UX design of IoT chatbots
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä periaatteet ohjaavat IoT-chatbot -käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja kehitystä. Empiirisen tutkimuksen tuloksilla tutkielma luo suunnittelutieteen (Design Science) artefaktin, jonka tarkoituksena on toimia viitekehityksenä IoT-chatbotin käyttäjäkokemuksen suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten chatbot, joka toimii yhdistävänä portaalina käyttäjän useiden IoT-laitteiden ohjaamiseen, voisi parantaa käyttäjäkokemuksen arvoa. Tutkielmassa tarkastellaan aiempaa kirjallisuutta, jonka perusteella määritetään aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan aiempien chatbot -toteutusten ja tutkimusten yleistä kirjallisuutta sekä tutkitaan, miten ohjata IoT chatbot -käyttäjäkokemusta. Tutkimus ehdottaa, että IoT-laitteet yhdistävä chatbotilla, joka ohjaa useita laitteita luonnollisella kielellä, on mahdollisuus tehdä IoT-laitteiden hallinnan käyttäjäystävällisemmäksi ja laajentaa uuden teknologian käyttäjäyleisöä.
...
This thesis studies what are the principles to guide the design of an IoT chat-bot user experience (UX). With the empirical research, the thesis creates a Design Science artefact, which is designed to serve as a framework for guiding the user experience design of an IoT chatbot. In addition, it aims to find out how a chatbot acting as a unifying channel for controlling user’s multiple IoT devices could enhance the value of user experience. The thesis reviews previous literature to define the key concepts related to the subject. Moreover, the study will look at the literature of chatbot implementations and research in general and study how to guide the design of an IoT chatbot user experience. The thesis proposes that a unifying IoT chatbot controlling multiple devices in natural language could make managing IoT devices more convenient and user-friendly for the user, and widen the crowd of users of new technology.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sociability in Virtual Reality : Evaluations of Three Iterative Application Versions along a Design Science Research Process
Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parvinen, Petri; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure (Association for Computing Machinery (ACM), 2021)This study investigates sociability in the context of immersive Virtual Reality (VR). A Design Science Research process was applied, and three iterative development versions of a VR application were studied. Sociability ... -
Multisensory MAYA : A Design Thinking Method to Enhance Predictability of Experience Design
Silvennoinen, Johanna; Mononen, Laura (Springer, 2023)The MAYA (“Most Advanced, Yet Acceptable”) is a classic design principle, which aims at balancing the most advanced (novelty) with the yet acceptable (typicality) for enhancing product aesthetics and creating pleasurable ... -
Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew
Lyytinen, Jere (2020)Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ... -
From cute to content : user experience from a cognitive semiotic perspective
Rousi, Rebekah (University of Jyväskylä, 2013) -
Socio-emotional Experience in Human Technology Interaction Design : A Fashion Framework Proposal
Rousi, Rebekah; Alanen, Hanna-Kaisa (Springer International Publishing, 2021)Technology designers and developers can be understood as social experience (SE) mediators. In user experience (UX), notions of SE have served to identify and define the factors contributing to human-technology interaction ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.