Upper secondary school students’ views on the new digitalized Matriculation examination
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ylioppilaskokeiden sähköistymisprosessi on aloitettu vuonna 2016 ja on nyt loppusuoralla. Englannin ylioppilaskoe sähköistettiin keväällä 2018 ja toteutettiin toista kertaa syksyllä 2018. Digitaalisessa kokeessa on pyritty painottamaan autenttisuutta sekä tehtävien monimuotoisuutta.
Opiskelijoiden mielipiteitä ja näkemyksiä sähköistymisestä on tutkittu ennen sähköistymisprosessin alkua, mutta koska sähköistyminen on ilmiönä uusi, ei opiskelijoiden ajatuksia uudesta formaatista ole vielä tutkittu. Tutkimuksissa ennen sähköistymistä oppilaat ovat olleet kriittisiä uudesta formaatista, mutta ovat nähneet uudistuksen kuitenkin tarpeellisena.
Tässä tutkimuksessa halusin kartoittaa opiskelijoiden mielipiteitä kokeen onnistumisesta ja digitaalisuudesta. Olin myös kiinnostunut selvittämään tekisivätkö opiskelijat mieluummin sähköisen vai paperisen version kokeesta ja tutkin tätä kyselyn avulla.
Tulokset osoittavat selvästi, että opiskelijoiden asenne ylioppilaskirjoitusten sähköistymiseen on selvästi positiivisempi kuin vielä muutama vuosi sitten. Tuloksiin vaikuttaa varmasti se, että opiskelijat ovat päässeet tekemään sähköisen ylioppilaskokeen ja he ovat myös harjoitelleet tietokoneella kokeiden tekemistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5001]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
Nappa, Kati (2017)Suullisen kielitaidon testaaminen on ollut monien vuosien ajan tapetilla Suomen lukio-opetuksen parissa. Keskusteluja eri tahojen välillä on käyty tiheään ja varsinkin viime vuosina suullisen kokeen lisääminen osaksi ... -
The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English
Keskitalo, Venla (2014)Tietoyhteiskunnan kehitys heijastuu tulevina vuosina myös ylioppilastutkintoihin, sillä vuodesta 2016 alkaen ensimmäiset ylioppilaskirjoitukset suoritetaan sähköisesti tietokoneita hyödyntäen. Myös englannin kielen opetukselle ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.