Monikielisyyden ilmeneminen ja huomioiminen monikulttuurisessa kouluyhteisössä
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää, miten monikielisyys ilmenee monikulttuurisessa kouluyhteisössä ja miten opettajat ottavat huomioon oppilaiden monikielisyyden opetuksessaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, missä tilanteissa oppilaat käyttävät eri kieliä ja millaisessa suhteessa eri kielet näyttäytyvät kouluyhteisössä. Tutkimuksen aineisto on kerätty tiimietnografisesti kolmen päivän aikana toteutetussa opetuskokeilussa, josta aineistoksi on saatu sekä havainnointimateriaalia, että oppilaiden tuotoksia. Näiden lisäksi tutkimukseen haastateltiin viittä koulun opettajaa sekä koulun rehtoria.
Tutkimuksen perusteella ilmeni, että vaikka koulun opettajat pyrkivät käyttämään ainoastaan suomen kieltä, maahanmuuttajataustaisten lasten kouluarki näyttäytyi kuitenkin monikielisenä. Opetuskokeilussa oppilaat käyttivät laajasti koko kielirepertuaariaan. Suomen kieli näyttäytyi kaikille yhteisenä kielenä sekä opetuksen pääkielenä. Oppilaiden omat äidinkielet näyttäytyivät oppilaiden ryhmittymisenä kielien mukaan. Vaikka opettajat pitivät suomen kielen käyttöä keskeisenä, he kuitenkin mainitsivat äidinkielen olevan tärkeä oppilaille.
Opettajien kokemukset monikielisten lasten opetuksesta olivat positiivisia. Opettajat pitivät opettamista palkitsevana. Opetuksessa he käyttivät useita eri apukeinoja, kuten tulkkausta, kehonkieltä ja piirtämistä. Opettajat kertoivat käyttävänsä apukielenä englantia, joskin he pyrkivät mahdollisimman paljon välttämään sitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28138]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
Matarainen, Netta (2019)Tämä opinnäytetyö käsittelee turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielen ja suomen kielen ilmenemistä koulussa. Pro-gradussa tarkastellaan myös turvapaikanhakijoiden lasten monikielisyyden muodostumista. Aihe on ajankohtainen ... -
Maahanmuuttotaustaisten oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukeminen suomalaisissa koulutuspoliittisissa asiakirjoissa
Hallikainen, Maria; Hallikainen, Mikael (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuinka viisi suomalaista koulutuspoliittista asiakirjaa ohjaavat ja määrittelevät maahanmuuttotaustaisten oppijoiden oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukemista. ... -
Teachers as policy agents in multilingual classrooms
Tarnanen, Mirja (University of Edinburgh; Jyväskylän yliopisto; Turun yliopisto; Stockholm University, 2021) -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
Mustikkamaa, Mirjami (2014)Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ruotsin opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta suomalaisessa peruskoulussa sekä opettajien käsityksiä omista taidoistaan opettaa ja kohdata maahanmuuttajataustaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.