Varhaiskasvatusyksiköiden varajohtajien ja yhdyshenkilöiden rooli ja tehtävät varhaiskasvatusyksiköissä
Varhaiskasvatuksen yksiköt ovat entistä enemmän muuttuneet hajautetuiksi organisaatioiksi, joissa johtajuudelle asetetaan uusia vaatimuksia. Yksi johtaja ei voi enää hallita suuria organisaatioita ja työmääriä, vaan johtajuuden tueksi tarvitaan varajohtajia ja yhdyshenkilöitä. Heidän on tarkoitus toimia johtajan tukena, mutta epäselvät roolit ja määrittelemättä jääneet tehtävänkuvat voivat hankaloittaa tehtävän suorittamista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on varajohtajien ja yhdyshenkilöiden tehtävänkuva ja rooli erään suomalaisen kunnan julkisissa varhaiskasvatusyksiköissä. Lisäksi tarkasteltiin tehtävän toteuttamiseen vai-kuttavia tekijöitä. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistoina on käytetty ryhmäkeskusteluaineistoa ja yksiköissä laadittuja sopimuksia vara-johtajien ja yhdyshenkilöiden tehtävänkuvasta. Ryhmäkeskusteluun osallistui tutkittavan varhaiskasvatuksen johtotiimejä, jotka koostuvat varhaiskasvatus-yksiköiden johtajista, varajohtajista, yhdyshenkilöistä ja erityislastentarhan-opettajista. Aineiston analyysi on suoritettu keskustelunaineiston osalta sisäl-lönanalyysillä ja yksiköissä tehtyjen sopimusten osalta sisällön erittelyllä.
Tutkimuksen mukaan varajohtajien ja yhdyshenkilöiden oma näkemys heidän roolistaan ja tehtävistään poikkeaa hieman virallisiin sopimuksiin kirja-tuista tehtävistä. Sopimuksissa korostuvat päivittäisjohtamisen tehtävät, kun taas keskusteluaineiston perusteella varajohtajilla ja yhdyshenkilöillä on tärkeä rooli myös pedagogisen johtajuuden jakamisessa. Sopimusten laatiminen näh-tiin tärkeänä varajohtajien ja yhdyshenkilöiden työtä mahdollistavana tekijänä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28138]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
Göös, Annaleena (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatusorganisaation henkilöstön kokemuksia jaetun johtajuuden merkityksestä lasten kehityksen ja oppimisen tuelle. Tutkimukseni tarkasteli sekä ... -
Pedagoginen johtaminen suomalaisten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa
Markkola, Ella; Villanen, Hilla (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta eri kokoisissa kunnissa, joissa varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelevat. Tavoitteena oli kymmenen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
Göös, Annaleena (2018)Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. ... -
"Vähän niin kuin johtaja, mutta ei kuitenkaan" : varajohtajuus varhaiskasvatuspalveluissa
Vartiainen, Anu (2016)Vartiainen, Anu. 2016. Varajohtajuus varhaiskasvatuspalveluissa. Tapaustutki-mus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta. Varhaiskasvatustie-teen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.