Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
Tällä tutkimuksella on kaksi keskeistä tarkoitusta: Ensimmäinen tarkoitus on selvittää Työrauha Kaikille -hankkeeseen liittyvän intervention yhteyttä opetta-jan kokemaan pystyvyyden tunteeseen sekä opettajan stressi- ja uupumusko-kemuksiin. Toinen tarkoitus on selvittää opettajapystyvyyden, sukupuolen ja työskentelyvuosien yhteyttä opettajan kokemaan stressiin ja uupumukseen. Tämä tutkimus on sekä interventio- että kyselylomaketutkimus. Tutki-mus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin toteuttamaa Työrauha Kaikille -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on vähentää työrauhaongelmia yläkoulun luokissa ja tätä kautta lisätä jokaisen yksilön hyvinvointia luokkaympäristössä. Tutkimuksen aineisto on saatu Niilo Mäki Instituutilta. Se koostuu 155 yläkou-lun opettajan vastauksista interventioon liittyneisiin tausta- ja loppukyselyyn. Opettajien vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti käyttäen parametrisia me-netelmiä. Opettajapystyvyys jaetaan kolmeen ulottuvuuteen: opettamiseen, käyt-täytymisen ohjaamiseen ja yhteistyöhön liittyviin pystyvyyskäsityksiin. Näistä käyttäytymisen ohjaamiseen liittyvällä pystyvyyden tunteella on merkitsevää yhteyttä opettajan kokemaan stressiin ja uupumukseen. Tämän lisäksi stressiin ja uupumukseen on yhteydessä opettajan sukupuoli. Tämän tutkielman perusteella voidaan todeta, että lisäämällä opettajien käyttäytymisen ohjaamiseen liittyvää pystyvyyden tunnetta, voidaan vähentää stressi- ja uupumuskokemuksiin liittyviä ilmiöitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28298]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
Hartikainen, Anna; Kuvaja, Juulia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksista psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskentelystä ja sen vaikutuksiin liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien ... -
Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
Muuronen, Marika (2020)Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan ... -
Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma
Pietilä, Niina (2019)Tämän Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena oli luokkien työrauha, jota tarkasteltiin opettajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää opettajan sukupuolen ja työkokemuksen sekä luokan monimuotoisuuden, ... -
Ala- ja yläkoulun luokkaympäristön kuormitustekijöiden yhteys opettajien kokemaan stressiin ja palautumiseen : opettajan minäpystyvyys ja temperamentti yhteyttä muuntavina tekijöinä
Pousi, Venla (2016)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksella toteutettavaa, vuonna 2014 käynnistynyttä TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoit- teena oli tarkastella ala- ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.