Ulkoinen liiketoimintatiedon hallinta mielikuvien ja maineen taloudessa
Liiketoimintatiedon hallinta eli business intelligence on systemaattista organi-saation ulkoisiin ja sisäisiin tietovarantoihin kohdistuvaa toimintaa. Sen tarkoi-tuksena on auttaa organisaation toimintaa parantamalla relevantin tiedon mää-rittämistä, tallentamista ja siirtämistä tietoa tarvitseville työntekijäryhmille, sekä tiedon tulkitsemista. Sisäiset tietovarannot ovat lähinnä organisaation hallussa olevia tietovarastoja, joiden hyödynnettävyys rajautuu itse organisaatioon. Täs-sä tutkielmassa puolestaan keskityttiin organisaation ulkoisten tietolähteiden hyödyntämiseen, jotka tulivat helpommin käytettävään muotoon etenkin inter-netin yleistymisen myötä.
Tässä tutkielmassa selvitettiin ulkoisen liiketoimintatiedon hallinnan hyödyn-nettävyyttä organisaation maineenhallinnan prosessissa. Jokaisella organisaati-olla on maine, joka muotoutuu organisaation erilaisten sidosryhmien, kuten asiakkaiden mielikuvista. Mielikuvat ja niistä edelleen muotoutuva organisaa-tion maine muokkautuvat mainekohtaamisissa organisaation ja sen sidosryh-mien välillä. Kohtaamiset saattavat olla suoria organisaation ja sen sidosryhmi-en välisiä, tai epäsuoria sidosryhmien välisiä tapahtumia, joita etenkin nyky-päivän tekniset ratkaisut, kuten internet mahdollistavat aika- ja paikkariippu-mattomasti.
Tutkimuksen mukaan organisaatiot joutuvat etsimään merkityksellisiä signaa-leja toimintaympäristöstään voidakseen hallita omaa toimintaansa ja julkisuu-dessa olevaa kuvaansa paremmin. Tutkimuksen kohteena olivat erityisesti luonnonvara- ja energiasektoreilla toimivat organisaatiot, jotka ovat läheisessä yhteydessä julkisen sektorin kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haas-tattelututkimuksena ja sen tulosten mukaan ulkoisella liiketoimintatiedon hal-linnalla on suuri ja jatkuvasti kasvava merkitys organisaatioiden tiedonsaannis-sa toimintaympäristöstään. Ulkoisesta toimintaympäristöstä, kuten internetistä saatavaa dataa pyritään keräämään, ja siitä saatavaa tietoa pyritään hyödyntä-mään organisaation maineen hallinnassa ja organisaation muussa strategisessa toiminnassa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmä ja sen hyödyt riskienhallinnassa
Valtonen, Jerry (2020)Organisaatioiden käytettävissä olevaan datan hyödyntämiseen liitetään usein liiketoimintatiedon käsite. Tämä tutkielma tarkastelee liiketoimintatietoa, liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän rakennetta sekä massadatan ... -
Enablers of and constraints on employees' information sharing on enterprise social media
Laitinen, Kaisa; Sivunen, Anu (Emerald, 2021)Purpose – The purpose of this study is to investigate the various enablers of and constraints on employees’ information sharing on an enterprise social media platform. It draws on two theoretical perspectives, communication ... -
Liiketoimintatiedon hallinta vakuutus- ja pankkialalla
Keskiruokanen, Markus (2020)Liiketoimintatiedon hallinta on joukko päätöksentekoa tukevia toimintoja, jolla pyritään edistämään organisaation liiketoimintaa. Liiketoimintatiedon hallinta voidaan mieltään yläkäsitteeksi liiketoiminta-analytiikalle ja ... -
Liiketoimintatiedon hallinnan vaikutus päätöksentekoon yrityksissä
Pekkala, Heikki (2018)Voimakkaan teknologisen kehityksen ja yhä nopeammin muuttuvan liiketoimintaympäristön myötä monissa yrityksissä päätöksenteko perustuu nykyään suurelta osin dataan. Business intelligencellä eli liiketoimintatiedon hallinnalla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.