PISA 22 ensituloksia lyhyesti
Opetus- ja kulttuuriministeriö
05.12.2023
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204151292Tiivistelmä
Kolmen vuoden välein toteutettava PISA-tutkimusohjelma, jota koronapandemian vuoksi jouduttiin siirtämään vuodella alkuperäisestä aikataulusta, toteutettiin vuonna 2022 kahdeksannen kerran. Tutkimuksessa selvitetään, miten 15-vuotiaat nuoret hallitsevat tulevaisuuden kannalta keskeisiä avaintaitoja, millaiset tekijät ovat yhteydessä näihin taitoihin ja millaisia muutoksia osaamisessa on havaittavissa verraten aiempiin tutkimuskierroksiin. Ensitulokset-raportin tulokset painottuvat erityisesti kolmatta kertaa pääarviointialueena olevaan matematiikan osaamiseen sekä siihen yhteydessä oleviin oppimisen kannalta keskeisiin taustatekijöihin. Siten voidaan luotettavasti tutkia lähes 20 vuoden aikana tapahtuneita muutoksia matematiikan osaamisessa. Lukutaitoa sekä luonnontieteiden osaamista tarkastellaan matematiikan osaamisen ohella sivuarviointialueina. Tällä kierroksella tarkastellaan osaamisen lisäksi aiempien tutkimuskierrosten tapaan muun muassa oppilaiden suhtautumista opiskelua kohtaan, oppimisympäristöä, oppilaiden hyvinvointia, mutta myös koronapandemian yhteyttä oppimistuloksiin. PISA 2022 -tutkimukseen osallistui 10 239 oppilasta 241 koulusta.
Aiheesta on tehty myös julkaisu: PISA 2022 ensituloksia
Aiheesta on tehty myös julkaisu: PISA 2022 ensituloksia