Sosiaali- ja terveydenhuollon tietoteknologian hyödyntämisstrategia
Sosiaali- ja terveysministeriö
1996
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita = Social- och hälsovårdsministeriets promemorior = Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 1995:27This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226382Tiivistelmä
Uuden teknologian, erityisesti tieto- ja tietoliikenneteknologian laajamittaisen käyttöönoton vaikutukset ulottuvat kaikille inhimillisen elämän lohkoille. Muutoksen tuloksena nähdään vuorovaikutteisesti toimiva verkottunut tietoyhteiskunta. Verkostoituminen ja uuden teknologian käyttöönotto muuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon tuotantoprosesseja, asiakkaan ja ammattihenkilöstön suhdetta, lisää asiakkaiden omatoimisuutta ja osallistumista sekä tekee monet nykyisistä hallintorakenteista tarpeettomiksi.
Tietoteknologian keinoin voidaan lisätä asiakkaiden ja kansalaisten tietoutta terveellistä elämäntavoista ja sosiaalisten ongelmien ehkäisystä ja täten kaventaa väestöryhmien välisiä terveys- ja muita eroja. Itsenäistä suoriutumista ja omatoimisuutta tuetaan avopalveluja ja kotona selviytymistä tukevalla tietoteknologialla. Kansalaisen mahdollisuudet valita hänelle parhaiten sopivat palvelut sekä osallistua aktiivisena osapuolena palvelujen järjestämiseen paranevat, kun palvelut organisoidaan alueellisiksi ja valtakunnallisiksi saumattomiksi prosesseiksi. Myös tiedon lisääminen palveluista sekä niiden kustannuksista ja laadusta parantaa valinnanmahdollisuuksia.
Verkostoituminen ja tietoverkot mahdollistavat sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen kustannustehokkaasti ja laadukkaasti väestöpohjaltaan riittävän suurissa virtuaalikunnissa. Erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteistyö lisääntyy ja kehittyy tietoverkon mahdollistaman hoitoketjujen hallinnan avulla.
Uuden tietoteknologian käyttöönoton ja hyödyntämisen perusta on tiedossa olevat toiminnan ja toimintaprosessien muutos- ja kehittämistarpeet. Tietoteknologiainvestoinnit voivat muodostua hukkainvestoinneiksi ellei rinnan teknologian käyttöönoton kanssa kehitetä ja uudisteta toimintoja.
Nyt ensimmäistä kertaa laaditun sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen tietoteknologian hyödyntämisstrategian keskeiset linjaukset ovat:
* Kohti tietoyhteiskuntaa kaikille
* Palvelun porrastuksesta saumattomiin palveluketjuihin
* Sosiaali- ja terveyspalvelujen verkostoitumisen perusta on kunta
* Verkostoitumisen edellytys on moniulotteiset tietoverkot
* Kansalaisen ja asiakkaan toimintamahdollisuuksien parantaminen
* Tietosuojan ja tietoturvan kehittäminen
* Tietojärjestelmien integraation ja yhteensopivuuden parantaminen
* Osaava ja jaksava henkilöstö
* Tiedon ja osaamisen monipuolinen hyödyntäminen
* Sosiaali- ja terveydenhuollon tietoteknologiatutkimuksen ja -osaamisen edistäminen
* Hyvinvointiklusterin vahvistaminen
Tietoteknologian keinoin voidaan lisätä asiakkaiden ja kansalaisten tietoutta terveellistä elämäntavoista ja sosiaalisten ongelmien ehkäisystä ja täten kaventaa väestöryhmien välisiä terveys- ja muita eroja. Itsenäistä suoriutumista ja omatoimisuutta tuetaan avopalveluja ja kotona selviytymistä tukevalla tietoteknologialla. Kansalaisen mahdollisuudet valita hänelle parhaiten sopivat palvelut sekä osallistua aktiivisena osapuolena palvelujen järjestämiseen paranevat, kun palvelut organisoidaan alueellisiksi ja valtakunnallisiksi saumattomiksi prosesseiksi. Myös tiedon lisääminen palveluista sekä niiden kustannuksista ja laadusta parantaa valinnanmahdollisuuksia.
Verkostoituminen ja tietoverkot mahdollistavat sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen kustannustehokkaasti ja laadukkaasti väestöpohjaltaan riittävän suurissa virtuaalikunnissa. Erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteistyö lisääntyy ja kehittyy tietoverkon mahdollistaman hoitoketjujen hallinnan avulla.
Uuden tietoteknologian käyttöönoton ja hyödyntämisen perusta on tiedossa olevat toiminnan ja toimintaprosessien muutos- ja kehittämistarpeet. Tietoteknologiainvestoinnit voivat muodostua hukkainvestoinneiksi ellei rinnan teknologian käyttöönoton kanssa kehitetä ja uudisteta toimintoja.
Nyt ensimmäistä kertaa laaditun sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen tietoteknologian hyödyntämisstrategian keskeiset linjaukset ovat:
* Kohti tietoyhteiskuntaa kaikille
* Palvelun porrastuksesta saumattomiin palveluketjuihin
* Sosiaali- ja terveyspalvelujen verkostoitumisen perusta on kunta
* Verkostoitumisen edellytys on moniulotteiset tietoverkot
* Kansalaisen ja asiakkaan toimintamahdollisuuksien parantaminen
* Tietosuojan ja tietoturvan kehittäminen
* Tietojärjestelmien integraation ja yhteensopivuuden parantaminen
* Osaava ja jaksava henkilöstö
* Tiedon ja osaamisen monipuolinen hyödyntäminen
* Sosiaali- ja terveydenhuollon tietoteknologiatutkimuksen ja -osaamisen edistäminen
* Hyvinvointiklusterin vahvistaminen