PISA 2009 Ensituloksia
Sulkunen, Sari; Välijärvi, Jouni; Arffman, Inga; Harju-Luukkainen, Heidi; Kupari, Pekka; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija; Reinikainen, Pasi (2010)
Sulkunen, Sari
Välijärvi, Jouni
Arffman, Inga
Harju-Luukkainen, Heidi
Kupari, Pekka
Nissinen, Kari
Puhakka, Eija
Reinikainen, Pasi
opetus- ja kulttuuriministeriö
2010
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2010:21This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-960-8Tiivistelmä
Suomalainen perusopetus on aiemmissa PISA-arvioinneissa osoittautunut tuloksiltaan korkealaatuiseksi ja tasa-arvoiseksi. Peruskoulussa hankkimansa osaamisen varassa oppilaat ovat voineet kohdata tulevat jatko-opintojen, työelämän ja arjen haasteet luottavaisina.
Mitä peruskouluaan päättävien nuorten osaamisen tasosta kertovat uusimmat PISA-tulokset? Onko suomalaisnuorten osaaminen yhä maailman parasta? Miten nuorten lukutaito on muuttunut yhdeksässä vuodessa? Vieläkö peruskoulun tuottama osaaminen näyttäytyy yhtä tasa-arvoisena kuin aiemmissa PISA-arvioinneissa? Ovatko pojat kuroneet kiinni tyttöjen etumatkaa lukutaidossa? Ovatko koulujen väliset erot kasvaneet? Onko oppilailla eri puolella Suomea yhä yhtäläiset oppimismahdollisuudet? Entä suomen- ja ruotsinkielisillä oppilailla?
Näihin kysymyksiin vastaa tämä raportti, joka perustuu PISA 2009 -arvioinnin tuloksiin. Vuoden 2009 arvioinnissa PISAn yhdeksän vuoden kierros on tullut täyteen, ja tulokset painottuvat erityisesti lukutaitoon kuten ensimmäisessä, vuoden 2000 arvioinnissakin. Niinpä nyt voidaan ensimmäisen kerran tarkastella luotettavasti myös nuorten osaamisessa tapahtuneita muutoksia.
Mitä peruskouluaan päättävien nuorten osaamisen tasosta kertovat uusimmat PISA-tulokset? Onko suomalaisnuorten osaaminen yhä maailman parasta? Miten nuorten lukutaito on muuttunut yhdeksässä vuodessa? Vieläkö peruskoulun tuottama osaaminen näyttäytyy yhtä tasa-arvoisena kuin aiemmissa PISA-arvioinneissa? Ovatko pojat kuroneet kiinni tyttöjen etumatkaa lukutaidossa? Ovatko koulujen väliset erot kasvaneet? Onko oppilailla eri puolella Suomea yhä yhtäläiset oppimismahdollisuudet? Entä suomen- ja ruotsinkielisillä oppilailla?
Näihin kysymyksiin vastaa tämä raportti, joka perustuu PISA 2009 -arvioinnin tuloksiin. Vuoden 2009 arvioinnissa PISAn yhdeksän vuoden kierros on tullut täyteen, ja tulokset painottuvat erityisesti lukutaitoon kuten ensimmäisessä, vuoden 2000 arvioinnissakin. Niinpä nyt voidaan ensimmäisen kerran tarkastella luotettavasti myös nuorten osaamisessa tapahtuneita muutoksia.