Syyttäjälaitoksen henkilöstötarve
oikeusministeriö
17.11.2008
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2008:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-784-5Tiivistelmä
Työryhmä on päivittänyt Syyttäjälaitoksen rakenne- ja resurssityöryhmän vuonna 2005 laatiman laskentamallin (OM, Lausuntoja ja selvityksiä 2005:12), jolla voidaan laskea rikosasiain edellyttämä vuosittainen syyttäjien henkilötyövuosimäärä. Laskentamallin valmistumisen jälkeen syyttäjälaitoksessa on toteutettu muun muassa palkkaus- ja organisaatiouudistukset, otettu käyttöön kirjallinen prosessi sekä tehostettu esitutkintayhteistyötä poliisin kanssa.
Työryhmä on arvioinut tilastotietojen, rakenne- ja resurssityöryhmän mitoitusperusteiden ja muun aineiston perusteella kehittämistoimien ja lainmuutosten vaikutukset syyttäjälaitoksen henkilöstön tarpeeseen siten, että se on ottanut huomioon syyttäjälaitoksen organisaatiouudistuksen, kirjallisen prosessin, esitutkintayhteistyön kehittämisen ja tehostamisen, avainsyyttäjäjärjestelmän kehittämisen, rangaistusmääräys- ja rikesakkomenettelyn uudistamisen, sovittelun, sihteerityön käytön vaikutukset juttujen esivalmistelussa, palvelukeskukseen siirtyneet tehtävät sekä tuottavuusohjelman. Lisäksi työryhmä on käsitellyt esitutkintayhteistyötä myös esitutkinnan rajoittamisen ja parisyyttäjätyöskentelyn kannalta sekä voimavaroihin vaikuttavana tekijänä aikaisemmin arvioimatta jätettyä esitutkintalain 14 §:n 2 momentin mukaista tutkintaa eli poliisirikosten tutkinnanjohtajuutta kuten myös sihteerityötä uudessa muuttuneessa ympäristössä yhtenä kokonaisuutena.
Työryhmä toteaa, että syyttäjien laskennallinen tarve on vuoden 2007 lukemin 338,2 ja toimistohenkilöstön 149,2 henkilötyövuotta, kun se vuoden 2005 työryhmän selvityksessä oli ollut 339,6 ja 160 henkilötyövuotta.
Työryhmä on arvioinut tilastotietojen, rakenne- ja resurssityöryhmän mitoitusperusteiden ja muun aineiston perusteella kehittämistoimien ja lainmuutosten vaikutukset syyttäjälaitoksen henkilöstön tarpeeseen siten, että se on ottanut huomioon syyttäjälaitoksen organisaatiouudistuksen, kirjallisen prosessin, esitutkintayhteistyön kehittämisen ja tehostamisen, avainsyyttäjäjärjestelmän kehittämisen, rangaistusmääräys- ja rikesakkomenettelyn uudistamisen, sovittelun, sihteerityön käytön vaikutukset juttujen esivalmistelussa, palvelukeskukseen siirtyneet tehtävät sekä tuottavuusohjelman. Lisäksi työryhmä on käsitellyt esitutkintayhteistyötä myös esitutkinnan rajoittamisen ja parisyyttäjätyöskentelyn kannalta sekä voimavaroihin vaikuttavana tekijänä aikaisemmin arvioimatta jätettyä esitutkintalain 14 §:n 2 momentin mukaista tutkintaa eli poliisirikosten tutkinnanjohtajuutta kuten myös sihteerityötä uudessa muuttuneessa ympäristössä yhtenä kokonaisuutena.
Työryhmä toteaa, että syyttäjien laskennallinen tarve on vuoden 2007 lukemin 338,2 ja toimistohenkilöstön 149,2 henkilötyövuotta, kun se vuoden 2005 työryhmän selvityksessä oli ollut 339,6 ja 160 henkilötyövuotta.