Kuntien osallistuminen automaattiseen liikennevalvontaan
oikeusministeriö
16.06.2008
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2008:04This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-757-9Tiivistelmä
Mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi laki poliisin ja kuntien välisestä yhteistoiminnasta automaattisessa liikennevalvonnassa. Laki sisältäisi yleiset, laaja-alaiset puitteet yhteistyölle ja mahdollistaisi kunnan osallistumisen liikennevalvontaan. Lailla ei ole tarkoitus muuttaa voimassaolevaa järjestelmää viranomaisten vastuunjakoa koskevilta osin, vaan lähtökohtana edelleen olisi se, että liikennevalvonnasta vastaavana viranomaisena toimii poliisi. Kunnan osallistuminen liikennevalvontaan perustuisi vapaaehtoisuuteen ja se edellyttäisi kihlakunnan poliisilaitoksen poliisipäällikön suostumusta. Osallistuminen tapahtuisi muutenkin poliisin ohjauksessa ja valvonnassa. Yhteistyö voisi käsittää tietojenvaihtoa, poliisin avustamista valvontakohteiden valintaa, valvonnan teknistä toteuttamista sekä valvonnassa kertyneen materiaalin purkamista ja muuta toimistotyötä. Laissa olisi myös säännös siitä, että valvontaan osallistuvalla kunnalla olisi oikeus saada valtion varoista korvaus valvontaan käyttämistään tarpeellisista kuluista.
Vuonna 2006 tuli voimaan niin sanottu kevennetty rikesakkomenettely, joka mahdollistaa automaattisessa liikennevalvonnassa paljastuneesta ylinopeudesta ja joukkoliikennekaistalla ajosta määrättävän rikesakon lähettämisen auton kuljettajaa selvittämättä suoraan auton haltijalle. Mietinnössä ehdotetaan otettavaksi lakiin mainittuun menettelyyn rajautuva säännös, jonka mukaan myös poliisin toimistohenkilöstöön kuuluvalla tai valvontaan osallistuvan kunnan virkamiehellä olisi toimivalta rikesakon määräämiseen. Edellytyksenä olisi, että kihlakunnan poliisilaitoksen poliisipäällikkö on tehnyt asiasta päätöksen ja todennut, että virkamiehellä on tehtävän edellyttämä koulutus ja taito.
Vuonna 2006 tuli voimaan niin sanottu kevennetty rikesakkomenettely, joka mahdollistaa automaattisessa liikennevalvonnassa paljastuneesta ylinopeudesta ja joukkoliikennekaistalla ajosta määrättävän rikesakon lähettämisen auton kuljettajaa selvittämättä suoraan auton haltijalle. Mietinnössä ehdotetaan otettavaksi lakiin mainittuun menettelyyn rajautuva säännös, jonka mukaan myös poliisin toimistohenkilöstöön kuuluvalla tai valvontaan osallistuvan kunnan virkamiehellä olisi toimivalta rikesakon määräämiseen. Edellytyksenä olisi, että kihlakunnan poliisilaitoksen poliisipäällikkö on tehnyt asiasta päätöksen ja todennut, että virkamiehellä on tehtävän edellyttämä koulutus ja taito.