Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistustarve- ja vaihtoehdot. Lausuntotiivistelmä yhdenvertaisuustoimikunnan välimietinnöstä
Pohjolainen, Anna-Elina; Latvala, Johanna (2008-08-29)
Pohjolainen, Anna-Elina
Latvala, Johanna
oikeusministeriö
29.08.2008
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2008:13This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-703-6Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 25. päivänä tammikuuta 2007 toimikunnan, jonka tehtävänä on laatia ehdotus uudeksi yhdenvertaisuuslainsäädännöksi.
Yhdenvertaisuustoimikunta luovutti välimietintönsä oikeusministeriölle 8. päivänä helmikuuta 2008.
Oikeusministeriö pyysi välimietinnöstä lausuntoa 89:ltä eri taholta. Lausuntoja saatiin yhteensä 68.
Valtaosa lausunnonantajista pitää tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistamista tarpeellisena. Lausuntojen mukaan lainsäädäntö on epäyhtenäistä ja osin vaikeaselkoista. Ongelmallisena pidetään myös syrjintäperusteisiin liittyviä eroja oikeussuojan ja asiantuntija-avun saatavuudessa sekä syrjinnän seuraamuksissa. Lisäksi lainsäädännön katsotaan vaativan kielellistä ja lakiteknistä kehittämistä. Useissa lausunnoissa korostetaan sitä, että lainsäädäntö ja sen valvonta eivät ole sellaisenaan riittävä keino yhdenvertaisuuden edistämiseksi, vaan lisäksi tulee ryhtyä toimiin asenteiden muuttamiseksi ja tietoisuuden lisäämiseksi.
Useat lausunnonantajat katsovat, että ne eivät voi valmistelun varhaisen vaiheen vuoksi ottaa lopullista kantaa toimikunnan esittämiin lainsäädännön rakennetta ja viranomaisorganisaatiota koskeviin uudistusvaihtoehtoihin. Sikäli kuin vaihtoehtoihin otetaan kantaa, kaikki mallit saavat osakseen sekä tukea että arvostelua. Suurin osa tasa-arvoalan toimijoista on sillä kannalla, että uudistus tulee toteuttaa nykyisen järjestelmän pohjalta säilyttäen tasa-arvolaki erillisenä lakinaan ja tasa-arvovaltuutettu omana viranomaisenaan. Toimikunnan ehdottamia jatkotyön suuntaviivoja pidetään yleensä ottaen perusteltuina ja tarpeellisina. Myös toimikunnan kokoonpanon täydentämistä, työelämä- ja kansalaisjärjestöjaostojen perustamista sekä toimikunnan toimikauden pidentämistä kannatetaan.
Yhdenvertaisuustoimikunta luovutti välimietintönsä oikeusministeriölle 8. päivänä helmikuuta 2008.
Oikeusministeriö pyysi välimietinnöstä lausuntoa 89:ltä eri taholta. Lausuntoja saatiin yhteensä 68.
Valtaosa lausunnonantajista pitää tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistamista tarpeellisena. Lausuntojen mukaan lainsäädäntö on epäyhtenäistä ja osin vaikeaselkoista. Ongelmallisena pidetään myös syrjintäperusteisiin liittyviä eroja oikeussuojan ja asiantuntija-avun saatavuudessa sekä syrjinnän seuraamuksissa. Lisäksi lainsäädännön katsotaan vaativan kielellistä ja lakiteknistä kehittämistä. Useissa lausunnoissa korostetaan sitä, että lainsäädäntö ja sen valvonta eivät ole sellaisenaan riittävä keino yhdenvertaisuuden edistämiseksi, vaan lisäksi tulee ryhtyä toimiin asenteiden muuttamiseksi ja tietoisuuden lisäämiseksi.
Useat lausunnonantajat katsovat, että ne eivät voi valmistelun varhaisen vaiheen vuoksi ottaa lopullista kantaa toimikunnan esittämiin lainsäädännön rakennetta ja viranomaisorganisaatiota koskeviin uudistusvaihtoehtoihin. Sikäli kuin vaihtoehtoihin otetaan kantaa, kaikki mallit saavat osakseen sekä tukea että arvostelua. Suurin osa tasa-arvoalan toimijoista on sillä kannalla, että uudistus tulee toteuttaa nykyisen järjestelmän pohjalta säilyttäen tasa-arvolaki erillisenä lakinaan ja tasa-arvovaltuutettu omana viranomaisenaan. Toimikunnan ehdottamia jatkotyön suuntaviivoja pidetään yleensä ottaen perusteltuina ja tarpeellisina. Myös toimikunnan kokoonpanon täydentämistä, työelämä- ja kansalaisjärjestöjaostojen perustamista sekä toimikunnan toimikauden pidentämistä kannatetaan.