Lakien toimivuuden seuranta ja jälkiarviointi : Nykytilan kuvauksesta kehittämisehdotuksiin
Rantala, Kati; Järvikangas, Inka; Pitzén, Samuli; Kautto, Petrus; Ahonen, Pertti; Uusikylä, Petri; Jaakkola, Suvi; Saarela, Sanna-Riikka; Aaltonen, Olli-Pekka; Carling, Chris (2021-04-28)
Rantala, Kati
Järvikangas, Inka
Pitzén, Samuli
Kautto, Petrus
Ahonen, Pertti
Uusikylä, Petri
Jaakkola, Suvi
Saarela, Sanna-Riikka
Aaltonen, Olli-Pekka
Carling, Chris
Toimittaja:
Rantala, Kati
Uusikylä, Petri
Valtioneuvoston kanslia
28.04.2021
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:28This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-342-5Tiivistelmä
Hankkeessa on selvitetty, miten säädösten toimeenpanoa, vaikutuksia ja vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan Suomessa ja kansainvälisesti. Kotimaisia käytäntöjä koskevat analyysit kohdentuvat jälkiarviointien organisointiin, metodeihin, laadun varmistamiseen ja arviointi- ja seurantatiedon hyödyntämiseen. Hankkeessa on myös tutkittu lainsäädännön jälkiarvioinnin kansainvälisiä organisoinnin ja toteuttamisen muotoja.
Suomessa tilastollisen seurantatiedon käyttö on kehittynyt monin tavoin, mutta eri sääntelyalueilla on huomattavia eroja seurantatiedon tarjonnassa ja tiedonkäytön haasteissa. Poliittiset impulssit ohjaavat pitkälti sitä, mitä säädöksiä arvioidaan erillishankkeina. Kotimaiset jälkiarviointikäytännöt vastaavat hyvin arviointitoiminnan tavallista jakoa prosessiarviointiin ja vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointiin. Prosessiarvioinneissa käytetään usein monipuolista aineistoa, ja nuo arvioinnit tuottavat runsaasti suosituksia sääntelyn ja toimeenpanon kehittämiseksi. Vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnissa korostuu pyrkimys mahdollisimman kontrolloituun määrälliseen analyysiin. Poliittisista syistä jälkiarviointien ehdottamat ratkaisut eivät välttämättä toteudu käytännössä. Matalan profiilin jälkiarvioinnit voivat kuitenkin olla ministeriöille tärkeä työkalu omaehtoiseen seurantaan ja säädöshuoltoon.
Selvityksessä ehdotetaan yleisiä periaatteita lainsäädännön jälkiarviointitoiminnan koordinoinniksi ja toteuttamiseksi: tärkeää on esimerkiksi tiedostaa, että arviointiasetelmat, aineistot metodit on päätettävä tapauskohtaisesti. Lisäksi hanke esittelee lainsäädännön jälkiarvioinnin suunnittelun ja toimeenpanon prosessikaaviona sekä tarkistuslistan asioista, joita olisi aiheellista ottaa huomioon jälkiarviointiraportteja laadittaessa.
Suomessa tilastollisen seurantatiedon käyttö on kehittynyt monin tavoin, mutta eri sääntelyalueilla on huomattavia eroja seurantatiedon tarjonnassa ja tiedonkäytön haasteissa. Poliittiset impulssit ohjaavat pitkälti sitä, mitä säädöksiä arvioidaan erillishankkeina. Kotimaiset jälkiarviointikäytännöt vastaavat hyvin arviointitoiminnan tavallista jakoa prosessiarviointiin ja vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointiin. Prosessiarvioinneissa käytetään usein monipuolista aineistoa, ja nuo arvioinnit tuottavat runsaasti suosituksia sääntelyn ja toimeenpanon kehittämiseksi. Vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnissa korostuu pyrkimys mahdollisimman kontrolloituun määrälliseen analyysiin. Poliittisista syistä jälkiarviointien ehdottamat ratkaisut eivät välttämättä toteudu käytännössä. Matalan profiilin jälkiarvioinnit voivat kuitenkin olla ministeriöille tärkeä työkalu omaehtoiseen seurantaan ja säädöshuoltoon.
Selvityksessä ehdotetaan yleisiä periaatteita lainsäädännön jälkiarviointitoiminnan koordinoinniksi ja toteuttamiseksi: tärkeää on esimerkiksi tiedostaa, että arviointiasetelmat, aineistot metodit on päätettävä tapauskohtaisesti. Lisäksi hanke esittelee lainsäädännön jälkiarvioinnin suunnittelun ja toimeenpanon prosessikaaviona sekä tarkistuslistan asioista, joita olisi aiheellista ottaa huomioon jälkiarviointiraportteja laadittaessa.
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. (tietokayttoon.fi) Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.