Liikennehankkeiden maankäyttövaikutusten jälkiarviointi
Moilanen, Paavo; Helminen, Ville; Rehunen, Antti; Oinonen, Kari; Metsäranta, Heikki; Broman, Iris; Tuominen, Lari; Kautonen, Kia (2023-10-30)
Lataukset:
Moilanen, Paavo
Helminen, Ville
Rehunen, Antti
Oinonen, Kari
Metsäranta, Heikki
Broman, Iris
Tuominen, Lari
Kautonen, Kia
Valtioneuvoston kanslia
30.10.2023
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2023:60Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-071-4Tiivistelmä
Liikennejärjestelmän ja maankäytön tiedetään vaikuttavan toisiinsa eri tavoin. Aiheesta on paljon tutkittua tietoa. Maankäyttövaikutusten arviointiin ei kuitenkaan ole yleistettäviä menetelmiä, vaan vaikutukset ovat tapauskohtaisia ja riippuvat useiden eri toimijoiden päätöksistä. Vaikutusten tapauskohtaisuus on tärkeää ymmärtää päätettäessä liikennehankkeiden toteutuksesta ja rahoituksesta.
Tämän hankkeen tuloksena suositellaan, että liikennehankkeiden jälkiarvioinnit suunnitellaan tapauskohtaisesti hyödyntäen ehdotettua arviointitilanteiden typologiaa. Jälkiarviointeja ryhdytään tekemään systemaattisesti, ja arviointien tuloksista ja niissä käytetyistä tietoaineistoista kootaan valtakunnallinen aineisto. Tietoaineistoja kehitetään siten, että muodostuu alueellisesti ja ajallisesti vertailukelpoista paikkatietoa myös ennakkoarviointien tueksi. Liikenteen ja maankäytön vuorovaikutuksen tunnistavien mallien kehittämiseen panostetaan tukeutuen liikennemallien pitkäjänteiseen kehitystyöhön. Liikennehankkeiden jälkiarvioinneissa tunnistetaan ja otetaan huomioon valtion ja kaupungin erilaiset näkökulmat ja tarpeet arviointitiedolle. Valtion liikenneinvestointien hankearvioinneissa kehitetään maankäyttövaikutusten laadullista arviointia soveltaen tässä hankkeessa ehdotettua typologiaa ja tehtyjä tapaustarkasteluja. Kaupunkikehityshankkeiden suunnittelussa kehitetään ja lisätään maankäytön ja liikenteen kokonaisuuden arviointia.
Tämän hankkeen tuloksena suositellaan, että liikennehankkeiden jälkiarvioinnit suunnitellaan tapauskohtaisesti hyödyntäen ehdotettua arviointitilanteiden typologiaa. Jälkiarviointeja ryhdytään tekemään systemaattisesti, ja arviointien tuloksista ja niissä käytetyistä tietoaineistoista kootaan valtakunnallinen aineisto. Tietoaineistoja kehitetään siten, että muodostuu alueellisesti ja ajallisesti vertailukelpoista paikkatietoa myös ennakkoarviointien tueksi. Liikenteen ja maankäytön vuorovaikutuksen tunnistavien mallien kehittämiseen panostetaan tukeutuen liikennemallien pitkäjänteiseen kehitystyöhön. Liikennehankkeiden jälkiarvioinneissa tunnistetaan ja otetaan huomioon valtion ja kaupungin erilaiset näkökulmat ja tarpeet arviointitiedolle. Valtion liikenneinvestointien hankearvioinneissa kehitetään maankäyttövaikutusten laadullista arviointia soveltaen tässä hankkeessa ehdotettua typologiaa ja tehtyjä tapaustarkasteluja. Kaupunkikehityshankkeiden suunnittelussa kehitetään ja lisätään maankäytön ja liikenteen kokonaisuuden arviointia.
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa.(tietokayttoon.fi) Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.