Budjettikatsaus 2022 : Katsaus valtion talousarvioesitykseen, syyskuu 2021
Valtiovarainministeriö
27.09.2021
Julkaisusarja:
Valtiovarainministeriön julkaisuja 2021:55Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-697-8Tiivistelmä
Tässä julkaisussa tarkastellaan vuoden 2022 talousarvioesitystä, joka annetaan eduskunnalle syyskuussa. Tarkoituksena on tarjota tiivis kuvaus valtion budjetin keskeisistä teemoista vuonna 2022. Talousarvioesitys pohjautuu valtiovarainministeriön kansantalousosaston riippumattomaan talousennusteeseen, joka esitellään Taloudellisessa katsauksessa.
Talouden toipuminen koronaviruspandemiasta on ollut ennakoitua nopeampaa vuonna 2021. Talouden elpyminen jatkuu syksyllä etenkin niillä toimialoilla, joita rajoitukset vielä tällä hetkellä koskevat. Sen seurauksena talouskasvu pysyy edelleen vahvana loppuvuonna 2021 ja vuoden 2022 alkupuolella. Työllisyyden kasvu on vuoden ensimmäisellä puoliskolla nopeutunut merkittävästi.
Koronaviruspandemia kasvatti julkisen talouden alijäämän suureksi vuonna 2020. Julkista taloutta heikensivät talouden taantuma sekä monet pandemian vuoksi toteutetut tukitoimet. Taantuman jälkeinen ripeä talouskasvu kohentaa julkista taloutta vuonna 2021, mutta julkisen talouden alijäämä pysyy suurena. Talouskasvu ja koronavirustilanteen vuoksi päätettyjen tukitoimien voimakas vähentyminen vahvistavat julkista taloutta vielä vuonna 2022. Julkinen talous jää kuitenkin ripeän suhdannepyrähdyksen jälkeen yhä alijäämäiseksi.
Vuoden 2022 talousarvioesityksen määrärahat ovat 64,8 mrd. euroa. Valtion budjettitalouden alijäämäksi ennakoidaan noin 6,9 mrd. euroa ja valtionvelan odotetaan nousevan noin 146 mrd. euroon Menotaso laskee vuoden 2021 varsinaiseen talousarvioon verrattuna 1,5 mrd. eurolla erityisesti koronavirustilanteeseen liittyvien menojen laskun myötä. Vastaavasti menotasoa nostavat laki- ja sopimusperusteiset indeksikorotukset, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen muutoskustannukset, maksut Euroopan unionille sekä hyvinvointialueiden rahoituksen ajoitusmuutos.
Kuviot 3 ja 7 (sivut 12 ja 24) on päivitetty 12.10.2021.
Talouden toipuminen koronaviruspandemiasta on ollut ennakoitua nopeampaa vuonna 2021. Talouden elpyminen jatkuu syksyllä etenkin niillä toimialoilla, joita rajoitukset vielä tällä hetkellä koskevat. Sen seurauksena talouskasvu pysyy edelleen vahvana loppuvuonna 2021 ja vuoden 2022 alkupuolella. Työllisyyden kasvu on vuoden ensimmäisellä puoliskolla nopeutunut merkittävästi.
Koronaviruspandemia kasvatti julkisen talouden alijäämän suureksi vuonna 2020. Julkista taloutta heikensivät talouden taantuma sekä monet pandemian vuoksi toteutetut tukitoimet. Taantuman jälkeinen ripeä talouskasvu kohentaa julkista taloutta vuonna 2021, mutta julkisen talouden alijäämä pysyy suurena. Talouskasvu ja koronavirustilanteen vuoksi päätettyjen tukitoimien voimakas vähentyminen vahvistavat julkista taloutta vielä vuonna 2022. Julkinen talous jää kuitenkin ripeän suhdannepyrähdyksen jälkeen yhä alijäämäiseksi.
Vuoden 2022 talousarvioesityksen määrärahat ovat 64,8 mrd. euroa. Valtion budjettitalouden alijäämäksi ennakoidaan noin 6,9 mrd. euroa ja valtionvelan odotetaan nousevan noin 146 mrd. euroon Menotaso laskee vuoden 2021 varsinaiseen talousarvioon verrattuna 1,5 mrd. eurolla erityisesti koronavirustilanteeseen liittyvien menojen laskun myötä. Vastaavasti menotasoa nostavat laki- ja sopimusperusteiset indeksikorotukset, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen muutoskustannukset, maksut Euroopan unionille sekä hyvinvointialueiden rahoituksen ajoitusmuutos.
Kuviot 3 ja 7 (sivut 12 ja 24) on päivitetty 12.10.2021.