Elintarvikeala – muutosjoustavaa verkostotaloutta
Hyrylä, Leena (2022-12-13)
Hyrylä, Leena
Työ- ja elinkeinoministeriö
13.12.2022
Julkaisusarja:
TEM toimialaraportit 2022:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-934-6Tiivistelmä
Elintarviketeollisuus työllistää kokoaikaisesti lähes 34 000 henkilöä noin 1 850 yrityksessä. Lisäksi maassamme toimii tuhatkunta lähiruokayritystä. Elintarvikeyrityksiä on kaikissa Suomen maakunnissa. Ala on mikroyritysvaltainen ja merkittävä kausityöllistäjä. Alan välillinen työllistävyys on suuri.
Elintarviketeollisuuden liikevaihto vuonna 2021 oli noin 11,9 miljardia euroa (kasvua 7,7 %). Osa liikevaihdon kasvusta johtui hintojen noususta.
Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ovat sekoittaneet ruokamarkkinoita ja nostaneet ruokajärjestelmän keskinäisriippuvuuden näkyväksi. Epävarma tilanne näkyy mm. poikkeuksellisen suurena ruoan hinnan kallistumisena. Suomessa on tutkitusti maailman paras elintarviketurva.
Asiakaslähtöisyys, uudistuminen ja resilienssi korostuvat muuttuvassa toimintaympäristössä. Kasvumahdollisuuksia löytyy viennin ja lisäarvon kehittämisen ohella kilpailukyvyn virittämisestä. Vienti tukee ruoka-alan kannattavuutta, sillä se tarjoaa uusia markkinoita. Suomen elintarvikevienti vuonna 2021 oli noin 1,8 miljardia euroa.
Elintarvikeyritykset ovat kasvuhakuisia. Uudistumista on haettu erityisesti investoinneista ja tuotetarjonnan kehittämisestä. Elintarviketeollisuus onkin vakaa investoija. Kehittämistarpeina korostuvat markkinointi ja myynti. Elintarviketeollisuus on jatkossakin merkittävä, työllistävä ja ruokanautintoja tarjoava toimiala Suomessa.
Elintarviketeollisuuden liikevaihto vuonna 2021 oli noin 11,9 miljardia euroa (kasvua 7,7 %). Osa liikevaihdon kasvusta johtui hintojen noususta.
Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ovat sekoittaneet ruokamarkkinoita ja nostaneet ruokajärjestelmän keskinäisriippuvuuden näkyväksi. Epävarma tilanne näkyy mm. poikkeuksellisen suurena ruoan hinnan kallistumisena. Suomessa on tutkitusti maailman paras elintarviketurva.
Asiakaslähtöisyys, uudistuminen ja resilienssi korostuvat muuttuvassa toimintaympäristössä. Kasvumahdollisuuksia löytyy viennin ja lisäarvon kehittämisen ohella kilpailukyvyn virittämisestä. Vienti tukee ruoka-alan kannattavuutta, sillä se tarjoaa uusia markkinoita. Suomen elintarvikevienti vuonna 2021 oli noin 1,8 miljardia euroa.
Elintarvikeyritykset ovat kasvuhakuisia. Uudistumista on haettu erityisesti investoinneista ja tuotetarjonnan kehittämisestä. Elintarviketeollisuus onkin vakaa investoija. Kehittämistarpeina korostuvat markkinointi ja myynti. Elintarviketeollisuus on jatkossakin merkittävä, työllistävä ja ruokanautintoja tarjoava toimiala Suomessa.