Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten virastokokonaisuuden arviointi : Näkökulmia ohjaukseen, johtamiseen ja vaikuttavuuteen
Työ- ja elinkeinoministeriö
15.01.2024
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2024:1This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-735-9Tiivistelmä
Arvioinnissa tarkastellaan ELY-keskusten kokonaisuutta ohjauksen, johtamisen ja organisoinnin ja vaikuttavuuden näkökulmista. Arvioinnissa on tehty dokumenttianalyysi, laaja ryhmä- ja yksilöhaastattelukierros, henkilöstökysely ja työpajoja eri kohderyhmille.
ELY-keskusten ohjausjärjestelmä on kompleksinen, raskas ja hajautunut. Sitä leimaavat käytäntöjen erilaisuus ja moninaisuus. Ohjaus- ja johtamisjärjestelmässä on tunnistettu haasteita, mutta niistä huolimatta ELY-keskukset ovat onnistuneet asiakkaiden ja sidosryhmien mukaan pääosin hyvin. Toimintojen keskittäminen on pienentänyt ELY-keskusten alueellista itsenäisen viraston roolia ja vahvistanut ministeriöiden ohjausta. E-, L- ja Y-vastuualueet toimivat hyvin itsenäisesti eikä eri vastuualueiden välisiä synergioita ole syntynyt siinä määrin kuin tavoiteltiin ELY-virastokokonaisuutta rakennettaessa. ELY-keskusten tulostavoitemittarit mittaavat pääosin suoritteita eikä mittareiden tulosnäkymän perusteella tehdä systemaattista kehittämistyötä.
Ministeriöiden yhteistyötä ja ohjauskeinoja tulee yhtenäistää. Ohjausjärjestelmää on kehitettävä tukemaan nykyistä paremmin ELY-keskusten asiakaslähtöisyyttä ja toimijuutta sekä vahvistaa alueellista ja paikallista osallisuutta. Virastorakennetta tulee yksinkertaistaa ja ELY-keskusten tai niiden seuraajien itsenäisyyttä ja yhtenäisyyttä tulee kehittää vaikuttavuuden parantamiseksi.
ELY-keskusten ohjausjärjestelmä on kompleksinen, raskas ja hajautunut. Sitä leimaavat käytäntöjen erilaisuus ja moninaisuus. Ohjaus- ja johtamisjärjestelmässä on tunnistettu haasteita, mutta niistä huolimatta ELY-keskukset ovat onnistuneet asiakkaiden ja sidosryhmien mukaan pääosin hyvin. Toimintojen keskittäminen on pienentänyt ELY-keskusten alueellista itsenäisen viraston roolia ja vahvistanut ministeriöiden ohjausta. E-, L- ja Y-vastuualueet toimivat hyvin itsenäisesti eikä eri vastuualueiden välisiä synergioita ole syntynyt siinä määrin kuin tavoiteltiin ELY-virastokokonaisuutta rakennettaessa. ELY-keskusten tulostavoitemittarit mittaavat pääosin suoritteita eikä mittareiden tulosnäkymän perusteella tehdä systemaattista kehittämistyötä.
Ministeriöiden yhteistyötä ja ohjauskeinoja tulee yhtenäistää. Ohjausjärjestelmää on kehitettävä tukemaan nykyistä paremmin ELY-keskusten asiakaslähtöisyyttä ja toimijuutta sekä vahvistaa alueellista ja paikallista osallisuutta. Virastorakennetta tulee yksinkertaistaa ja ELY-keskusten tai niiden seuraajien itsenäisyyttä ja yhtenäisyyttä tulee kehittää vaikuttavuuden parantamiseksi.