Selvitys kotimaanmatkailun kehittämistarpeista
Työ- ja elinkeinoministeriö
27.05.2019
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2019:34This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-430-3Tiivistelmä
Selvityksessä kartoitettiin kotimaanmatkailun kehittämistarpeita, niiden vaatimia toimenpiteitä sekä vastuutahoja ja resursointitarvetta. Analyysi perustuu matkailuelinkeinolle suunnattuun kyselyyn ja asiantuntijahaastatteluihin sekä matkailutilastoihin. Matkailutoimialan merkitys Suomen kansantaloudelle on kasvanut viime vuosina, ja kotimaanmatkailu tuottaa noin 69 % matkailukysynnästä. Kotimaanmatkailun merkitys matkailuelinkeinolle on merkittävä niin volyymin kuin ympärivuotisen toiminnan näkökulmasta. Suomalaiset tekevät tällä hetkellä lähes yhtä monta yöpymisen maksullisessa majoituksessa sisältävää vapaa-ajanmatkaa kotimaahan ja ulkomaille, mutta kasvu kohdistuu vahvemmin ulkomaille.
Toimijakyselyyn vastanneista matkailutoimialan yrityksistä ja organisaatioista 75 % kokee tarvetta aiempaa vahvemmalle kansalliselle koordinaatiolle kotimaanmatkailun kehittämisessä. Kotimaanmatkailun kehittäminen on tällä hetkellä yksittäisten matkailuorganisaatioiden ja -yritysten vastuulla, minkä suhteen haasteena nähtiin asiakkaan näkökulmasta ajantasaisen kokonaiskuvan muodostaminen Suomen monipuolisesta matkailutarjonnasta. Tulosten perusteella keskeisimmät kehittämistarpeet ja -toimenpiteet liittyvät markkinointiin, brändiin ja yhteistyöhön niin kansallisesti kuin alueellisesti, tuotekehitykseen sekä kokonaisvaltaisesti kohteiden saavutettavuuteen. Keskeisimpinä kotimaanmatkailun kasvua rajoittavina tekijöinä nähtiin hintataso, vajavaiset markkinointiresurssit, saavutettavuus sekä koulujen kesäloma-aikojen sijoittuminen.
Selvityksen perusteella kansalliselle koordinaattoritaholle on tarvetta kotimaanmatkailun kokonaisvaltaisen brändin ja imagon edistämiseksi erityisesti ilmastonmuutoksen, matkustustaseen ja lähimatkailun näkökulmasta. Toimintaympäristöön liittyen työtä matkakohteiden saavutettavuuden kehittämiseksi ja koulujen kesälomien siirtämiseksi tulee jatkaa. Selvityksen tulosten perusteella kotimaanmatkailun merkitys Suomen matkailulle tulisi huomioida myös jatkossa ja kotimaanmatkailun edistämistä tukevia toimenpiteitä jatkaa.
Toimijakyselyyn vastanneista matkailutoimialan yrityksistä ja organisaatioista 75 % kokee tarvetta aiempaa vahvemmalle kansalliselle koordinaatiolle kotimaanmatkailun kehittämisessä. Kotimaanmatkailun kehittäminen on tällä hetkellä yksittäisten matkailuorganisaatioiden ja -yritysten vastuulla, minkä suhteen haasteena nähtiin asiakkaan näkökulmasta ajantasaisen kokonaiskuvan muodostaminen Suomen monipuolisesta matkailutarjonnasta. Tulosten perusteella keskeisimmät kehittämistarpeet ja -toimenpiteet liittyvät markkinointiin, brändiin ja yhteistyöhön niin kansallisesti kuin alueellisesti, tuotekehitykseen sekä kokonaisvaltaisesti kohteiden saavutettavuuteen. Keskeisimpinä kotimaanmatkailun kasvua rajoittavina tekijöinä nähtiin hintataso, vajavaiset markkinointiresurssit, saavutettavuus sekä koulujen kesäloma-aikojen sijoittuminen.
Selvityksen perusteella kansalliselle koordinaattoritaholle on tarvetta kotimaanmatkailun kokonaisvaltaisen brändin ja imagon edistämiseksi erityisesti ilmastonmuutoksen, matkustustaseen ja lähimatkailun näkökulmasta. Toimintaympäristöön liittyen työtä matkakohteiden saavutettavuuden kehittämiseksi ja koulujen kesälomien siirtämiseksi tulee jatkaa. Selvityksen tulosten perusteella kotimaanmatkailun merkitys Suomen matkailulle tulisi huomioida myös jatkossa ja kotimaanmatkailun edistämistä tukevia toimenpiteitä jatkaa.