Kuljetustuen kehittämistä selvittäneen työryhmän raportti
Ojala, Mikko; Alanko, Kari; Puhto, Raimo (2019-01-29)
Ojala, Mikko
Alanko, Kari
Puhto, Raimo
Työ- ja elinkeinoministeriö
29.01.2019
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2019:5This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-392-4Tiivistelmä
Työ- ja elinkeinoministeriö asetti 3.10.2018 työryhmän ajalle 3.10.2018 – 31.12.2018 selvittämään alueellisen kuljetustuen (jäljempänä kuljetustuki) kehittämistä. Työryhmän toimeksiantona on ollut kartoittaa ja valmistella kuljetustuen kehittämisvaihtoehtoja maakuntauudistukseen valmistauduttaessa. Työryhmä katsoo, että kokonaisuutena tarkastellen nykymuotoinen kuljetustuki on toimiva ja tarkoituksenmukainen tukijärjestelmä, jonka peruslähtökohtien pohjalta tukea voidaan edelleen kehittää. Työryhmä pitää tärkeänä, että maakuntauudistuksen yhteydessä kuljetustuelle varataan valtion erillisrahoitus. Tämä varmistaisi sen tärkeän tavoitteen toteutumista, että kuljetustukijärjestelmä on yritysten kannalta tasapuolinen ja johdonmukainen eri maakunnissa. Työryhmä ehdottaa harkittavaksi kuljetustuen myöntämistä myös pk-yrityskokoa suurempien yritysten kuljetustukialueella sijaitseville tuotantoyksiköille. Tuen jyrkkää rajaamista ainoastaan pk-yritysten tuotantoyksiköille työryhmä pitää yritysten tasapuolisen kohtelun näkökulmasta jossain määrin ongelmallisena. Työryhmä kuitenkin edellyttää, että mahdollinen pk-yritysrajan poistaminen tulee tehdä tavalla, joka ei heikennä pk-yritysten nykyisiä edellytyksiä kuljetustuen saantiin. Lisäksi työryhmä ehdottaa selvitettäväksi nykyisen satamatoimintojen tuen korvaamista Suomen aluevesien alueella tapahtuviin laivakuljetuksiin kohdentuvalla kuljetustuella, Ruotsissa sovellettavaa tukimallia vastaavasti. Työryhmä pitää myös tarpeellisena, että jatkovalmistelussa selvitetään eräiden tuoteryhmien, kuten uusiutuvan energian käyttöä edistävien valmisteiden, kalajalosteiden sekä kiertotaloutta edistävien tuotteiden mahdollista sisällyttämistä kuljetustuen piiriin. Pidemmällä aikavälillä työryhmä pitää perusteltuna kuljetustuen kehittämistä ympäristönäkökohtia yhä painokkaammin huomioivaan suuntaan. Tämä ei kuitenkaan saa tapahtua tukialueiden yritystoiminnan edellytyksiä kaventavalla tavalla, vaan ennemminkin niin, että tukijärjestelmä palkitsee ympäristöystävällisesti perustelluista kuljetustapavalinnoista.