Sähköinen viljapassi
Laajalahti, Mikko; Koistinen, Markku; Nysand, Matts; Suomi, Pasi (2016)
Laajalahti, Mikko
Koistinen, Markku
Nysand, Matts
Suomi, Pasi
Julkaisusarja
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus
Numero
71/2016
Sivut
44
Luonnonvarakeskus, Luke
2016
All rights reserved
Copywright Luonnonvarakeskus
Copywright Luonnonvarakeskus
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-336-9
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-336-9
Tiivistelmä
Tässä projektissa kehitettiin tekninen ratkaisu Vilja-alan yhteistyöryhmän (VYR) julkaiseman paperisen viljapassin muuttamisesta sähköiseen muotoon. Projektin tarkoituksena oli
määritellä ja toteuttaa palvelusta ensimmäinen sähköinen versio. Samalla selvitettiin toimialan vaatimuksia ja mahdollisuuksia palvelun toteuttamiseen ja käyttöönottoon.
Järjestelmän tarvittavat tietosisällöt saatiin määriteltyä hyvin. Palvelun
tietovaraston ja siihen liittyvien rajapintojen toteutuksessa käytettiin
palvelukeskeistä arkkitehtuuria (SOA). Järjestelmän tietosisältö
määriteltiin yhteystyössä vilja-alan suurimpien toimijoiden kanssa. Määrittelytyössä havaittiin tarve edelleen kehittää ja lisätä passin
tietosisältöä paperiseen viljapassiin verrattuna.
Viljapassipalvelu määriteltiin monitasoiseksi ratkaisuksi missä yksittäiset palvelun osat suorittavat määrätyn osan kokonaisuudesta.
Yksittäisiä palvelun osia kuten esimerkiksi käyttöliittymä tai liittymät
taustajärjestelmiin voidaan kehittää omina kokonaisuuksina. Myös rilaisiin tarpeisiin voidaan kehittää oma yksilöity ratkaisu.
Järjestelmän käyttöönotto vaatii toimialalta yhteisen päätöksen ja sitoutumisen toimintamalliin. Yhteinen standardi mahdollistaa
taustajärjestelmien ja toimintamallien yhteen sovittamisen.
Tutkijaryhmä esittää hankkeen lopputuloksena kehitystyön jatkamista.
Saatujen kokemusten ja palautteen perusteella sähköisellä viljapassilla
on mahdollista saada koko toimialan tuottavuutta parantavia tuloksia. Alan yhteinen viljaerän tunnistamisjärjestelmä antaa myös
mahdollisuuden jatkokehittää erilaisia lisäarvopalveluita viljakauppaan
kolmansien osapuolien toimesta.
määritellä ja toteuttaa palvelusta ensimmäinen sähköinen versio. Samalla selvitettiin toimialan vaatimuksia ja mahdollisuuksia palvelun toteuttamiseen ja käyttöönottoon.
Järjestelmän tarvittavat tietosisällöt saatiin määriteltyä hyvin. Palvelun
tietovaraston ja siihen liittyvien rajapintojen toteutuksessa käytettiin
palvelukeskeistä arkkitehtuuria (SOA). Järjestelmän tietosisältö
määriteltiin yhteystyössä vilja-alan suurimpien toimijoiden kanssa. Määrittelytyössä havaittiin tarve edelleen kehittää ja lisätä passin
tietosisältöä paperiseen viljapassiin verrattuna.
Viljapassipalvelu määriteltiin monitasoiseksi ratkaisuksi missä yksittäiset palvelun osat suorittavat määrätyn osan kokonaisuudesta.
Yksittäisiä palvelun osia kuten esimerkiksi käyttöliittymä tai liittymät
taustajärjestelmiin voidaan kehittää omina kokonaisuuksina. Myös rilaisiin tarpeisiin voidaan kehittää oma yksilöity ratkaisu.
Järjestelmän käyttöönotto vaatii toimialalta yhteisen päätöksen ja sitoutumisen toimintamalliin. Yhteinen standardi mahdollistaa
taustajärjestelmien ja toimintamallien yhteen sovittamisen.
Tutkijaryhmä esittää hankkeen lopputuloksena kehitystyön jatkamista.
Saatujen kokemusten ja palautteen perusteella sähköisellä viljapassilla
on mahdollista saada koko toimialan tuottavuutta parantavia tuloksia. Alan yhteinen viljaerän tunnistamisjärjestelmä antaa myös
mahdollisuuden jatkokehittää erilaisia lisäarvopalveluita viljakauppaan
kolmansien osapuolien toimesta.
Collections
- Julkaisut [85677]