Täydennyspoliisityöryhmän loppuraportti
sisäministeriö
29.05.2013
Julkaisusarja:
Sisäministeriön julkaisu 3/2015This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-014-8Tiivistelmä
Sisäministeriön poliisiosasto asetti 29.5.2013 täydennyspoliisityöryhmän. Työryhmän tehtävänä oli kartoittaa täydennyspoliisijärjestelmän käyttömahdollisuuksia pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelmaan tehdyn kirjauksen mukaisesti. Lisäksi työryhmän tehtäväksi annettiin tehdä selvityksiä ja ehdotuksia järjestelmän kehittämisestä, sen hyödyntämisestä normaalioloissa, täydennyspoliisihenkilöstön rekrytoimisesta sekä siitä, miten täydennyspoliisitehtävissä toimivien oikeudellisen aseman olisi määräydyttävä.
Työryhmä katsoo raportissaan, että täydennyspoliisijärjestelmä olisi säilytettävä. Sitä olisi kuitenkin samalla ryhdyttävä voimakkaasti kehittämään. Täydennyspoliisia olisi voitava käyttää paitsi poikkeusoloissa myös eräissä varsin rajoitetuissa tilanteissa normaalioloissa. Työryhmä esittää, että täydennyspoliisin käyttö poikkeusoloissa perustuisi valtioneuvoston päätökseen. Valtioneuvoston päätöksellä täydennyspoliisia olisi nykyiseen tapaan voitava käyttää myös muulloin valtion turvallisuuden sitä edellyttäessä. Täydennyspoliisin käyttö normaalioloissa olisi työryhmän esityksen mukaan rajoitettu poliisilaitoksen päätöksellä tapahtuvaan käyttöön kokoontumislaissa tarkoitetuissa tilaisuuksissa tai liikenteenohjauksessa.
Työryhmäraportti käsittää muun ohella työryhmän esityksen siitä, minkälainen palvelussuhde täydennyspoliisilla eri tilanteissa olisi, miten täydennyspoliisin koulutusjärjestelmä olisi rakennettava ja miten täydennyspoliisiin olisi rekrytoitava henkilöstöä. Lisäksi raportissa on tehty selkoa täydennyspoliisijärjestelmän historiasta, täydennyspoliisitoiminnasta eräissä muissa maissa sekä työryhmän viranomaisille tekemästä kyselystä.
Työryhmä katsoo raportissaan, että täydennyspoliisia koskevia selvityksiä on sinänsä tehty riittävästi. Järjestelmän nykyinen tilanne on huono. Riippumatta siitä, miten täydennyspoliisijärjestelmää koskevat kysymykset halutaan ratkaista, ratkaisuja olisi kuitenkin tehtävä.
Työryhmä katsoo raportissaan, että täydennyspoliisijärjestelmä olisi säilytettävä. Sitä olisi kuitenkin samalla ryhdyttävä voimakkaasti kehittämään. Täydennyspoliisia olisi voitava käyttää paitsi poikkeusoloissa myös eräissä varsin rajoitetuissa tilanteissa normaalioloissa. Työryhmä esittää, että täydennyspoliisin käyttö poikkeusoloissa perustuisi valtioneuvoston päätökseen. Valtioneuvoston päätöksellä täydennyspoliisia olisi nykyiseen tapaan voitava käyttää myös muulloin valtion turvallisuuden sitä edellyttäessä. Täydennyspoliisin käyttö normaalioloissa olisi työryhmän esityksen mukaan rajoitettu poliisilaitoksen päätöksellä tapahtuvaan käyttöön kokoontumislaissa tarkoitetuissa tilaisuuksissa tai liikenteenohjauksessa.
Työryhmäraportti käsittää muun ohella työryhmän esityksen siitä, minkälainen palvelussuhde täydennyspoliisilla eri tilanteissa olisi, miten täydennyspoliisin koulutusjärjestelmä olisi rakennettava ja miten täydennyspoliisiin olisi rekrytoitava henkilöstöä. Lisäksi raportissa on tehty selkoa täydennyspoliisijärjestelmän historiasta, täydennyspoliisitoiminnasta eräissä muissa maissa sekä työryhmän viranomaisille tekemästä kyselystä.
Työryhmä katsoo raportissaan, että täydennyspoliisia koskevia selvityksiä on sinänsä tehty riittävästi. Järjestelmän nykyinen tilanne on huono. Riippumatta siitä, miten täydennyspoliisijärjestelmää koskevat kysymykset halutaan ratkaista, ratkaisuja olisi kuitenkin tehtävä.