Marginaaliryhmät korkeakoulutuksessa : opiskelemaan hakeutuminen, opiskelukokemukset ja tulevaisuuden suunnitelmat
Nori, Hanna; Lyytinen, Anu; Juusola, Henna; Kohtamäki, Vuokko; Kivistö, Jussi (2021-04-15)
Nori, Hanna
Lyytinen, Anu
Juusola, Henna
Kohtamäki, Vuokko
Kivistö, Jussi
Opetus- ja kulttuuriministeriö
15.04.2021
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:26This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-881-6Tiivistelmä
Artikkeli on osa Eurostudent VII -julkaisusarjaa. Artikkelissa tarkastellaan korkeakoulutuksen marginaaliryhmien – maahanmuuttajataustaisten, vammaisten ja mielenterveysongelmista kärsivien – opiskelemaan hakeutumista, opiskelukokemuksia sekä tulevaisuuden suunnitelmia. Artikkelin keskeisenä johtopäätöksenä on, että marginaaliryhmiin kuuluvien ja muiden opiskelijoiden opiskelukokemusten ja tulevaisuuskuvan välillä on selviä eroja. Samalla on huomioitava, että myös marginaaliryhmien välillä on selvästi tunnistettavia eroja kokemuksissa. Mielenterveysongelmista kärsivillä on eniten ongelmia ja haasteita opiskelussaan, ja heillä kokonaisvaltainen tyytymättömyys näkyy myös suurena opintojen keskeyttämisriskinä. Sen sijaan maahanmuuttajataustaiset opiskelijat erottuvat ryhmänä, jolla on vähiten vaikeuksia opintopolullaan. Toisaalta pitää muistaa, että ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajien kokemukset ja tuen tarve ovat erilaiset. Myös vammaisia ja toimintarajoitteisia opiskelijoita kuvaa samanlainen heterogeenisyys: osalla opiskelijoista toimintarajoite haittaa huomattavasti opiskelujen etenemistä ja uskoa tulevaisuuteen, osa opiskelijoista ei juuri eroa ilman toimintarajoitetta olevista. Artikkelin lopuksi esitämme johtopäätöksiin ja aiempaan tutkimuskirjallisuuteen perustuvia suosituksia, joilla voidaan tukea marginaaliryhmien opiskelua ja ehkäistä opintojen keskeyttämistä.
Kuvaus
Eurostudent VII -tutkimuksen artikkelisarja