Ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen kehittämisryhmän ehdotukset
Opetus- ja kulttuuriministeriö
29.05.2019
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:23This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-649-2Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti 5.3.2018 ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen kehittämisryhmän (Dnro 5/040/2018). Kehittämisryhmän tehtävänä oli selvittää vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden koulutuspolkujen toteutumista sekä tehdä ehdotuksia koulutuksen kehittämiseksi. Lisäksi kehittämisryhmän tehtävänä oli vahvistaa vammaisten opiskelijoiden kanssa toimivien tahojen välistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta sekä edistää ammatillisen koulutuksen uuden lainsäädännön mukaisen vaativan erityisen tuen toteuttamista.
Kehittämisryhmän asettamisen taustalla vaikuttivat ammatillisen koulutuksen uudistunut lainsäädäntö (531/2017), joka tuli voimaan 1.1.2018 lukien. Hyväksyessään ammatillisen koulutuksen lain eduskunta edellytti, että opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee selvityksen vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden koulutuspolkujen eheydestä ja koulutusmahdollisuuksista.
Ammatillisen koulutuksen reformissa uudistettiin ammatillinen koulutus asiakaslähtöiseksi ja osaamisperusteiseksi kokonaisuudeksi, jonka lähtökohtana on vastata hyvin erilaisten opiskelijoiden yksilöllisiin osaamistarpeisiin ottaen huomioon sekä työelämän että yksilön tarpeet. Ammatillisen koulutuksen vaativaan erityiseen tukeen ovat oikeutettuja opiskelijat, joilla on vaikeita oppimisvaikeuksia taikka vaikea vamma tai sairaus, joiden vuoksi opiskelija tarvitsee yksilöllistä, laaja-alaista ja monipuolista erityistä tukea. Opiskelijoiden tarpeet edellyttävät yksilöllisten opintopolkujen rakentamista, yksilöllisiä pedagogisia ratkaisuja sekä erityisiä opetus- ja opiskelujärjestelyjä. Ammatillisen koulutuksen laki luo yhtenäiset puitteet kaikkien opiskelijoiden koulutuksen järjestämiseen yhdenvertaisesti.
Tämä loppuraportti sisältää katsauksen ammatillisen koulutuksen vaativasta erityisestä tuesta sekä kehittämisryhmän laatimat kehittämisehdotukset. Esitetyt kehittämisehdotukset liittyvät muun muassa nivelvaiheiden toimivuuteen ja ohjaukseen eri siirtymävaiheissa, eri tutkintojen ja koulutusten joustavuuden hyödyntämiseen sekä jatkuvan oppimisen mahdollistamiseen. Osaamisen näkyväksi tekeminen erityisesti tutkinnon osia pienempien kokonaisuuksien osalta nähtiin tärkeäksi. Lisäksi opiskelijan opintoja tukevan palveluverkoston ja erilaisten tukipalvelujen yhteensovittaminen edellyttävät palvelujen koordinointia ja alueellista yhteistyötä. Moniammatillista opiskelukyvyn arviointia, tuki- ja kuntoutusmuotoja sekä työllistymistä tukevia toimia tulee kehittää. Opettajien ja muun opetushenkilöstön osaamista tulee kehittää sekä lisätä tutkimustietoa opiskelijoista ja heidän opintopoluistaan.
Kehittämisryhmän asettamisen taustalla vaikuttivat ammatillisen koulutuksen uudistunut lainsäädäntö (531/2017), joka tuli voimaan 1.1.2018 lukien. Hyväksyessään ammatillisen koulutuksen lain eduskunta edellytti, että opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee selvityksen vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden koulutuspolkujen eheydestä ja koulutusmahdollisuuksista.
Ammatillisen koulutuksen reformissa uudistettiin ammatillinen koulutus asiakaslähtöiseksi ja osaamisperusteiseksi kokonaisuudeksi, jonka lähtökohtana on vastata hyvin erilaisten opiskelijoiden yksilöllisiin osaamistarpeisiin ottaen huomioon sekä työelämän että yksilön tarpeet. Ammatillisen koulutuksen vaativaan erityiseen tukeen ovat oikeutettuja opiskelijat, joilla on vaikeita oppimisvaikeuksia taikka vaikea vamma tai sairaus, joiden vuoksi opiskelija tarvitsee yksilöllistä, laaja-alaista ja monipuolista erityistä tukea. Opiskelijoiden tarpeet edellyttävät yksilöllisten opintopolkujen rakentamista, yksilöllisiä pedagogisia ratkaisuja sekä erityisiä opetus- ja opiskelujärjestelyjä. Ammatillisen koulutuksen laki luo yhtenäiset puitteet kaikkien opiskelijoiden koulutuksen järjestämiseen yhdenvertaisesti.
Tämä loppuraportti sisältää katsauksen ammatillisen koulutuksen vaativasta erityisestä tuesta sekä kehittämisryhmän laatimat kehittämisehdotukset. Esitetyt kehittämisehdotukset liittyvät muun muassa nivelvaiheiden toimivuuteen ja ohjaukseen eri siirtymävaiheissa, eri tutkintojen ja koulutusten joustavuuden hyödyntämiseen sekä jatkuvan oppimisen mahdollistamiseen. Osaamisen näkyväksi tekeminen erityisesti tutkinnon osia pienempien kokonaisuuksien osalta nähtiin tärkeäksi. Lisäksi opiskelijan opintoja tukevan palveluverkoston ja erilaisten tukipalvelujen yhteensovittaminen edellyttävät palvelujen koordinointia ja alueellista yhteistyötä. Moniammatillista opiskelukyvyn arviointia, tuki- ja kuntoutusmuotoja sekä työllistymistä tukevia toimia tulee kehittää. Opettajien ja muun opetushenkilöstön osaamista tulee kehittää sekä lisätä tutkimustietoa opiskelijoista ja heidän opintopoluistaan.