Oikeusapu- ja edunvalvontavirasto – selvitys perustamisesta : Lausuntotiivistelmä
Heine, Kirta (2021-03-09)
Heine, Kirta
oikeusministeriö
09.03.2021
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2021:9This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-900-1Tiivistelmä
Lausuntopyynnön kohteena olleessa selvityksessä tarkastellaan Oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamista uutena oikeusapu- ja edunvalvontatoiminnan organisaatiomallina. Kaikki viraston perustamiseen kantaa ottaneet lausunnonantajat kannattivat viraston perustamista. Viraston perustamisen katsottiin mahdollistavan toiminnan nykyistä tehokkaamman ja yhdenmukaisemman kehittämisen sekä toimintojen nykyistä paremman resursoinnin. Palveluja tarvitsevien kannalta uudistuksen arvioitiin tuottavan nykyistä yhdenvertaisempia ja laadukkaampia palveluja. Myös kielellisten oikeuksien toteutuminen tulisi yhden viraston mallissa paremmin huomioiduksi.
Paikalliseen ja alueelliseen sidosryhmäyhteistyöhön uudistuksella ei katsottu olevan vaikutusta. Valtakunnalliseen sidosryhmäyhteistyöhön muutoksella olisi positiivinen vaikutus, koska yhteistyöstä olisi vastuussa vain yksi taho.
Ehdotetussa rakenteessa ei tunnistettu esteellisyysongelmia, koska oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen itsenäinen asema toimeksiantojen hoidossa ei muuttuisi.
Organisaatiorakennetta pidettiin perusteltuna ja selkeänä. Talous- ja velkaneuvonnan asema virastossa tulee arvioida tarkasti.
Hallinnon arvioitua henkilöstömäärää pidettiin korkeana. Toisaalta useassa lausunnossa todettiin, että resurssit tulee mitoittaa riittäviksi toiminnan alusta alkaen.
Viraston hallinnon tehtävien hoitamista monipaikkaisesti ja verkostomaisesti pidettiin perusteltuna tai ainakin mahdollisena.
Paikalliseen ja alueelliseen sidosryhmäyhteistyöhön uudistuksella ei katsottu olevan vaikutusta. Valtakunnalliseen sidosryhmäyhteistyöhön muutoksella olisi positiivinen vaikutus, koska yhteistyöstä olisi vastuussa vain yksi taho.
Ehdotetussa rakenteessa ei tunnistettu esteellisyysongelmia, koska oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen itsenäinen asema toimeksiantojen hoidossa ei muuttuisi.
Organisaatiorakennetta pidettiin perusteltuna ja selkeänä. Talous- ja velkaneuvonnan asema virastossa tulee arvioida tarkasti.
Hallinnon arvioitua henkilöstömäärää pidettiin korkeana. Toisaalta useassa lausunnossa todettiin, että resurssit tulee mitoittaa riittäviksi toiminnan alusta alkaen.
Viraston hallinnon tehtävien hoitamista monipaikkaisesti ja verkostomaisesti pidettiin perusteltuna tai ainakin mahdollisena.