Turvapaikkavalitusten käsittely : Ulkomaalaislaissa Helsingin hallinto-oikeuteen keskitettyjen valitusasioiden hajauttaminen muihin hallinto-oikeuksiin; arviomuistio
oikeusministeriö
10.05.2016
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 16/2016This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-505-8Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 23.11.2015 työryhmän selvittämään vaikutukset ja mahdolliset toteuttamistavat Helsingin hallinto-oikeuteen ulkomaalaislain (301/2004) mukaan keskitettyjen valitusasioiden käsittelyn hajauttamiseksi muihin hallinto-oikeuksiin. Työryhmä asetettiin ajalle 1.12.2015-29.2.2016.
Työryhmän tehtävänä oli arvioida hajauttamiseen liittyviä vaihtoehtoisia mahdollisuuksia (esimerkiksi hajautetaanko asioiden käsittely kaikkiin hallinto-oikeuksiin vai ainoastaan tiettyihin) sekä arvioida hajautuksen vaikutukset oikeusturvaan ja korkeimman hallinto-oikeuden toimintaan ylimpänä hallintotuomioistuimena. Työryhmän tuli arvioida vaihtoehtojen toiminnalliset ja taloudelliset hyödyt ja haitat ottamalla huomioon hallinto-oikeuksittain henkilöstöresurssit ja organisaatio. Tehtävänä oli esittää arvioita valitun vaihtoehdon organisatoriseksi ja lakitekniseksi toteuttamistavaksi ja aikatauluksi.
Työryhmä arvioi seuraavia vaihtoehtoisia ratkaisukeinoja:
- Turvapaikka-asiat käsitellään Helsingin hallinto-oikeudessa kuten nykyisinkin,
- Turvapaikka-asiat hajautetaan kaikkiin hallinto-oikeuksiin,
- Turvapaikka-asiat hajautetaan joihinkin hallinto-oikeuksiin,
- Turvapaikka-asioiden tai kaikkien ulkomaalaisasioiden käsittelyä varten perustetaan erityistuomioistuin sekä
- Turvapaikka-asiat hajautetaan kaikkiin hallinto-oikeuksiin / joihinkin hallinto-oikeuksiin, mutta valitus hallinto-oikeuden päätöksestä tehdään turvapaikka-asioissa tai kaikissa ulkomaalaisasioissa sitä varten perustettuun erityistuomioistuimeen, ei korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Kunkin ratkaisukeinon osalta pohdittiin ratkaisuvaihtoehdon vaikutuksia oikeusturvaan. Tämän lisäksi pohdittiin vaikutuksia hallinto-oikeuksien ja korkeimman hallinto-oikeuden toimintaan sekä Maahanmuuttoviraston, poliisin ja muiden tahojen toimintaan. Lisäksi arvioitiin taloudellisia ja henkilöstöön kohdistuvia vaikutuksia.
Työryhmä päätyi siihen, että ulkomaalaislaissa Helsingin hallinto-oikeuteen keskitettyjen asioiden käsittely tulisi hajauttaa Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi kahteen tai kolmeen muuhun hallinto-oikeuteen. Toimivaltaisen tuomioistuimen määräytymisen osalta työryhmä katsoi parhaimmaksi vaihtoehdoksi Maahanmuuttoviraston toimipisteeseen perustuvan asioiden jakamisen.
Työryhmän tehtävänä oli arvioida hajauttamiseen liittyviä vaihtoehtoisia mahdollisuuksia (esimerkiksi hajautetaanko asioiden käsittely kaikkiin hallinto-oikeuksiin vai ainoastaan tiettyihin) sekä arvioida hajautuksen vaikutukset oikeusturvaan ja korkeimman hallinto-oikeuden toimintaan ylimpänä hallintotuomioistuimena. Työryhmän tuli arvioida vaihtoehtojen toiminnalliset ja taloudelliset hyödyt ja haitat ottamalla huomioon hallinto-oikeuksittain henkilöstöresurssit ja organisaatio. Tehtävänä oli esittää arvioita valitun vaihtoehdon organisatoriseksi ja lakitekniseksi toteuttamistavaksi ja aikatauluksi.
Työryhmä arvioi seuraavia vaihtoehtoisia ratkaisukeinoja:
- Turvapaikka-asiat käsitellään Helsingin hallinto-oikeudessa kuten nykyisinkin,
- Turvapaikka-asiat hajautetaan kaikkiin hallinto-oikeuksiin,
- Turvapaikka-asiat hajautetaan joihinkin hallinto-oikeuksiin,
- Turvapaikka-asioiden tai kaikkien ulkomaalaisasioiden käsittelyä varten perustetaan erityistuomioistuin sekä
- Turvapaikka-asiat hajautetaan kaikkiin hallinto-oikeuksiin / joihinkin hallinto-oikeuksiin, mutta valitus hallinto-oikeuden päätöksestä tehdään turvapaikka-asioissa tai kaikissa ulkomaalaisasioissa sitä varten perustettuun erityistuomioistuimeen, ei korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Kunkin ratkaisukeinon osalta pohdittiin ratkaisuvaihtoehdon vaikutuksia oikeusturvaan. Tämän lisäksi pohdittiin vaikutuksia hallinto-oikeuksien ja korkeimman hallinto-oikeuden toimintaan sekä Maahanmuuttoviraston, poliisin ja muiden tahojen toimintaan. Lisäksi arvioitiin taloudellisia ja henkilöstöön kohdistuvia vaikutuksia.
Työryhmä päätyi siihen, että ulkomaalaislaissa Helsingin hallinto-oikeuteen keskitettyjen asioiden käsittely tulisi hajauttaa Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi kahteen tai kolmeen muuhun hallinto-oikeuteen. Toimivaltaisen tuomioistuimen määräytymisen osalta työryhmä katsoi parhaimmaksi vaihtoehdoksi Maahanmuuttoviraston toimipisteeseen perustuvan asioiden jakamisen.