Oikeusavun kokonaissuunnitelma : Lausuntotiivistelmä
Rubanin, Maaria (2015-12-10)
Rubanin, Maaria
oikeusministeriö
10.12.2015
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 55/2015This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-486-0Tiivistelmä
Oikeusministeriö pyysi Oikeusavun kokonaissuunnitelmasta (OM Selvityksiä ja ohjeita 41/2015) lausunnot yhteensä 64 viranomaiselta ja järjestöltä. Lausunto pyydettiin muun muassa kaikilta oikeusaputoimistoilta. Lausunnon antoi yhteensä 42 tahoa, joista oikeusaputoimistoja oli 19.
Lausunnonantajat suhtautuivat pääsääntöisesti myönteisesti suunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Lausunnonantajat pitivät yleisesti hyvänä ja tarpeellisena verkkoneuvonnan ja sähköisten palvelujen kehittämistä ja monikanavaisuutta. Erityisen tärkeänä pidettiin kuitenkin sitä, että edelleen on mahdollisuus henkilökohtaiseen tapaamiseen, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai taitoa käyttää erilaisia verkkopalveluja.
Vaihtoehtoisten riidanratkaisumenetelmien osalta suurin osa kannatti suunnitelmassa esitettyjä toimenpiteitä ja sitä, että sovinnollista riidanratkaisua lisätään eri tavoin. Yksittäisistä toimenpiteistä otettiin eniten kantaa (13 lausunnonantajaa) ehdotukseen, jonka mukaan tulisi selvittää, voisiko oikeusavustajilla olla nykyistä aktiivisempi rooli sovintopyrkimyksissä. Suurin osa suhtautui ehdotukseen myönteisesti.
Lausunnonantajat kannattivat niin ikään yleisesti julkisen oikeusavun osalta esitettyjä tavoitteita ja toimenpiteitä. Erityisesti painotettiin julkisen oikeusavun oikeaa kohdentumista ja saatavuuden turvaamista. Yksittäisistä toimenpiteistä eniten otettiin kantaa (18 lausunnonantajaa) ehdotukseen, jonka mukaan selvitetään, voidaanko oikeusapua rajata asiakkaiden oikeusturvaa vaarantamatta. Runsas puolet kantaa ottaneista oli valmis harkitsemaan rajaamista joissakin asioissa. Rajaamiseen nähtiin kuitenkin liittyvän paljon ongelmia.
Lausunnonantajat suhtautuivat pääsääntöisesti myönteisesti suunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Lausunnonantajat pitivät yleisesti hyvänä ja tarpeellisena verkkoneuvonnan ja sähköisten palvelujen kehittämistä ja monikanavaisuutta. Erityisen tärkeänä pidettiin kuitenkin sitä, että edelleen on mahdollisuus henkilökohtaiseen tapaamiseen, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai taitoa käyttää erilaisia verkkopalveluja.
Vaihtoehtoisten riidanratkaisumenetelmien osalta suurin osa kannatti suunnitelmassa esitettyjä toimenpiteitä ja sitä, että sovinnollista riidanratkaisua lisätään eri tavoin. Yksittäisistä toimenpiteistä otettiin eniten kantaa (13 lausunnonantajaa) ehdotukseen, jonka mukaan tulisi selvittää, voisiko oikeusavustajilla olla nykyistä aktiivisempi rooli sovintopyrkimyksissä. Suurin osa suhtautui ehdotukseen myönteisesti.
Lausunnonantajat kannattivat niin ikään yleisesti julkisen oikeusavun osalta esitettyjä tavoitteita ja toimenpiteitä. Erityisesti painotettiin julkisen oikeusavun oikeaa kohdentumista ja saatavuuden turvaamista. Yksittäisistä toimenpiteistä eniten otettiin kantaa (18 lausunnonantajaa) ehdotukseen, jonka mukaan selvitetään, voidaanko oikeusapua rajata asiakkaiden oikeusturvaa vaarantamatta. Runsas puolet kantaa ottaneista oli valmis harkitsemaan rajaamista joissakin asioissa. Rajaamiseen nähtiin kuitenkin liittyvän paljon ongelmia.