Oikeusaputoimistojen ajanvarauksen kehittäminen. Lausuntotiivistelmä
Tiainen-Hyrkäs, Päivi (2014-10-03)
Tiainen-Hyrkäs, Päivi
oikeusministeriö
03.10.2014
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 46/2014This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-404-4Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 25.3.2013 työryhmän valmistelemaan esityksen oikeusaputoimistojen ajanvarauksen toimintaperiaatteista ja sähköisestä ajanvarauksesta. Työryhmä luovutti mietintönsä 24.2.2014. Työryhmä suositti palvelun saatavuuden parantamiseksi useita toimenpiteitä muun ohella työn jakamista toimistojen ja toimipaikkojen välillä ja kysynnän ohjaamista vähemmän kuormittuneisiin yksiköihin, ajanvarauksen keskittämistä, varatun ajan muistutusmenettelyä ja etäpalvelujen käytön lisäämistä oikeusaputoimistoissa. Työryhmä katsoi, että kansalaisille on tarjottava sähköisiä palveluja entistä enemmän myös oikeusaputoimistoissa ja kehitettävä uusi sähköinen ajanvarausohjelma. Oikeusministeriö pyysi valtion oikeusaputoimistoilta lausuntoa työryhmän mietinnöstä. Lausunnon antoi 14 oikeusaputoimistoa. Tähän lausuntotiivistelmään on koottu työryhmän mietinnöstä annetut lausunnot. Työryhmän suosituksissa nähtiin sekä hyviä että huonoja puolia ja suurin osa niistä katsottiin kehittämisen arvoisiksi. Varauksellisimmin lausunnonantajat suhtautuivat sähköisen asioinnin lisäämiseen. Sähköisten menetelmien epäiltiin lisäävän työtä oikeusaputoimistoissa, mutta näiden palvelujen tarjoaminen asiakkaille nähtiin kuitenkin välttämättömäksi kehitykseksi.