Meriliikenteen vaihtoehtoiset käyttövoimat : Selvitys vaihtoehtoisten käyttövoimien ja polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin kehittämistarpeista satamissa
Takala, Jaakko; Kivirinne, Jouni; Bäckström, Soile; Leino, Ville (2022-11-02)
Takala, Jaakko
Kivirinne, Jouni
Bäckström, Soile
Leino, Ville
Liikenne- ja viestintäministeriö
02.11.2022
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2022:12Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-897-3Tiivistelmä
Itämerellä potentiaalisimpia vaihtoehtoisia käyttövoimia ovat erilaiset akkuteknologioita hyödyntävät propulsiojärjestelmät ja vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö. Päästöjen vähentämisen keskiössä on synteettisten polttoaineiden käyttöönotto, mutta myös muita vaihtoehtoisia polttoaineita tullaan käyttämään alueen meriliikenteessä.
Pyrkimys meriliikenteen päästöjen vähentämiseen luo merkittäviä investointipaineita Suomen satamille ja varustamoille. Investointien markkinaehtoinen toteutuminen edellyttää markkinan laajaa muuttumista muun muassa regulaation kautta. Myös kansallisia tukitoimia vaaditaan päästövähennystoimien toteutumiseksi. Tukitoimissa tulee ottaa huomioon kansainvälisten päästövähennystoimien pääasiallinen kohdistuminen keskisuuriin sekä suuriin aluksiin, mikä rajaa toimien ulkopuolelle merkittävän osan Suomen laivaliikenteestä.
Selvitys perustuu pääosin tekijöiden laskelmiin sekä meriliikennealan toimijoiden haastatteluihin. Selvityksen suositukset ovat tekijöiden omia, eivätkä välttämättä edusta liikenne- ja viestintäministeriön kantaa.
Pyrkimys meriliikenteen päästöjen vähentämiseen luo merkittäviä investointipaineita Suomen satamille ja varustamoille. Investointien markkinaehtoinen toteutuminen edellyttää markkinan laajaa muuttumista muun muassa regulaation kautta. Myös kansallisia tukitoimia vaaditaan päästövähennystoimien toteutumiseksi. Tukitoimissa tulee ottaa huomioon kansainvälisten päästövähennystoimien pääasiallinen kohdistuminen keskisuuriin sekä suuriin aluksiin, mikä rajaa toimien ulkopuolelle merkittävän osan Suomen laivaliikenteestä.
Selvitys perustuu pääosin tekijöiden laskelmiin sekä meriliikennealan toimijoiden haastatteluihin. Selvityksen suositukset ovat tekijöiden omia, eivätkä välttämättä edusta liikenne- ja viestintäministeriön kantaa.