Matkaviestinverkon puhelinliittymien puhelinmarkkinoinnin kiellon vaikutukset. Selvitys
liikenne- ja viestintäministeriö
2015
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-440-1Tiivistelmä
Viestintämarkkinalain 65a § tuli voimaan 1.8.2012. Säännös on määräaikainen, ja se on voimassa 1.7.2015 saakka. Pykälässä säädetään matkaviestinverkon puhelinliittymien puhelinmarkkinointia koskevasta kiellosta. Lain kohdan mukaan matkaviestinverkon puhelinliittymää ei saa markkinoida kuluttajalle puhelimitse muuten kuin kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä. Teleyritykset voivat kuitenkin markkinoida omille matkapuhelinasiakkailleen liittymiä.
Selvityksessä arvioidaan annetaanko em. määräaikaisen matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinoinnin kiellon raueta, esitetäänkö sitä säädettäväksi uudestaan muuttumattomana vai tulisiko säännöstä laajentaa muihin viestintäpalveluihin. Arvioinnissa tarkastellaan kolmen skenaarion vaikutuksia keskeisiin sidosryhmiin ja yhteiskuntaan laajemmin. Arvioinnin pohjaksi työssä analysoidaan myös nykyisen kieltopykälän vaikutuksia syksystä 2012 alkaen sekä muiden pohjoismaiden käytäntöjä puhelinmyynnin sääntelyssä - erityisesti matkapuhelinliittymien osalta.
Selvityksessä arvioidaan annetaanko em. määräaikaisen matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinoinnin kiellon raueta, esitetäänkö sitä säädettäväksi uudestaan muuttumattomana vai tulisiko säännöstä laajentaa muihin viestintäpalveluihin. Arvioinnissa tarkastellaan kolmen skenaarion vaikutuksia keskeisiin sidosryhmiin ja yhteiskuntaan laajemmin. Arvioinnin pohjaksi työssä analysoidaan myös nykyisen kieltopykälän vaikutuksia syksystä 2012 alkaen sekä muiden pohjoismaiden käytäntöjä puhelinmyynnin sääntelyssä - erityisesti matkapuhelinliittymien osalta.