Tekstipuhelupalvelun tulevaisuus -työryhmän loppuraportti
Sosiaali- ja terveysministeriö
20.06.2023
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2023:30Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8656-5Tiivistelmä
Tämä raportti on Tekstipuhelupalvelun tulevaisuus –työryhmän loppuraportti. Työryhmän toimeksiannon mukaisesti se sisältää ehdotuksen siitä, miten nykyisen tekstipuhelupalvelun käyttäjien palveluntarpeeseen pystytään jatkossa vastaamaan toimivimmin ja tarkoituksenmukaisimmin.
Työryhmän työn tavoitteena oli varmistaa, että nykymuotoista tekstipuhelupalvelua käyttävien ryhmien erityistarpeet huomioidaan ja heidän oikeutensa esteettömään viestintään ja asiointiin turvataan myös jatkossa.
Työryhmä ehdottaa, että tekstipuhelupalvelun rahoitus turvataan vielä siirtymäajaksi vuosille 2024-2025. Siirtymäaikana huolehditaan siitä, että kaikille käyttäjille löytyy toimiva ratkaisu yhteydenpitoon ja asiointiin ja että tieto palvelun päättymisestä saavuttaa kaikki käyttäjät. Siirtymäaikana tarvitaan tehokkaan tiedottamisen lisäksi tarvittaessa palveluohjausta ja tukea digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttöön.
Tekstipuhelupalvelu korvautuu yksilöllisistä tarpeista riippuen joko yleisillä viestintäpalveluilla- ja laitteilla tai erityispalveluiden avulla. Yhtenä työryhmän ehdotuksena on toteuttaa Kelan etäkirjoitustulkkauspalvelun pilotti.
Työryhmä haluaa myös kiinnittää huomiota yleisen esteettömyyden, saavutettavuuden ja kaikille sopivan suunnittelun merkitykseen. Sekä viranomaisten että palveluiden tarjoajien tulee mahdollistaa esteetön asiointi.
Työryhmän työn tavoitteena oli varmistaa, että nykymuotoista tekstipuhelupalvelua käyttävien ryhmien erityistarpeet huomioidaan ja heidän oikeutensa esteettömään viestintään ja asiointiin turvataan myös jatkossa.
Työryhmä ehdottaa, että tekstipuhelupalvelun rahoitus turvataan vielä siirtymäajaksi vuosille 2024-2025. Siirtymäaikana huolehditaan siitä, että kaikille käyttäjille löytyy toimiva ratkaisu yhteydenpitoon ja asiointiin ja että tieto palvelun päättymisestä saavuttaa kaikki käyttäjät. Siirtymäaikana tarvitaan tehokkaan tiedottamisen lisäksi tarvittaessa palveluohjausta ja tukea digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttöön.
Tekstipuhelupalvelu korvautuu yksilöllisistä tarpeista riippuen joko yleisillä viestintäpalveluilla- ja laitteilla tai erityispalveluiden avulla. Yhtenä työryhmän ehdotuksena on toteuttaa Kelan etäkirjoitustulkkauspalvelun pilotti.
Työryhmä haluaa myös kiinnittää huomiota yleisen esteettömyyden, saavutettavuuden ja kaikille sopivan suunnittelun merkitykseen. Sekä viranomaisten että palveluiden tarjoajien tulee mahdollistaa esteetön asiointi.