Asiakkaan asema, itsemäärääminen ja vaikutusmahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä : Integroitu kirjallisuuskatsaus
Kaseva, Kaisa (2011)
Kaseva, Kaisa
Sosiaali- ja terveysministeriö
2011
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2011:16This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3188-6Tiivistelmä
Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on esitellä sekä sosiaali- että terveydenhuollon tieteenaloilla Euroopassa 2000-luvulla tehtyjä asiakkaan osallisuuteen liittyviä tutkimuksia ja niiden tuloksia asiakasosallisuuden toteutumisesta ja ehdoista. Keskeiset kysymykset olivat: 1) Millaista tietoa on olemassa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan asemasta, 2) millä tavoin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan tai potilaan asemaa voidaan vahvistaa, ja 3) millä tavoin asiakas voi toimia sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjänä. Kysymyksiin vastattiin kartoittamalla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan asemaan liittyviä tutkimuksia, joiden teemat, tutkimusasetelmat, teoreettiset lähestymistavat ja sovellettu metodologia avattiin ja jäsennettiin katsauksessa.
Katsaukseen valikoitui käytettyjen valintakriteerien perusteella 664 kotimaisen ja 807 eurooppalaisen tutkimuksen joukosta analysoitaviksi 126 tutkimusta. Tutkimustulokset osoittivat voimaantumisen ja itsemääräämisen olevan merkittäviä asioita asiakkaan aseman muutoksessa. Tutkimuksista selvisi, että asiakkaat voivat kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa kokemusasiantuntijoina sekä muodostamalla keskinäisiä käyttäjätiimejä ja järjestäytyneen toiminnan avulla. Puutteita havaittiin asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksissa. Raportin pohdintaosuudessa tarkastellaan myös sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön ja tutkimustulosten välistä suhdetta sekä asiakas- ja potilasroolien muutokseen liittyviä haasteita ja esitetään jatkotutkimusten aiheita.
Katsaukseen valikoitui käytettyjen valintakriteerien perusteella 664 kotimaisen ja 807 eurooppalaisen tutkimuksen joukosta analysoitaviksi 126 tutkimusta. Tutkimustulokset osoittivat voimaantumisen ja itsemääräämisen olevan merkittäviä asioita asiakkaan aseman muutoksessa. Tutkimuksista selvisi, että asiakkaat voivat kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa kokemusasiantuntijoina sekä muodostamalla keskinäisiä käyttäjätiimejä ja järjestäytyneen toiminnan avulla. Puutteita havaittiin asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksissa. Raportin pohdintaosuudessa tarkastellaan myös sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön ja tutkimustulosten välistä suhdetta sekä asiakas- ja potilasroolien muutokseen liittyviä haasteita ja esitetään jatkotutkimusten aiheita.