Aikuisten perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kehittämisohjelmaehdotus vuosiksi 2007–2012
opetus- ja kulttuuriministeriö
24.11.2006
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2006:33This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-254-3Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli valmistella ehdotus aikuisten lukiokoulutuksen kehittämisohjelmaksi. Työryhmän tuli ottaa työssään huomioon tuntijaossa ja opetussuunnitelman perusteissa tapahtuneet muutokset, etä- ja virtuaaliopetus, aikuiskoulutuksen ja työvoimapoliittisen koulutuksen yhteydet, aikaisemmin opitun tunnustaminen ja koulutuksen alueellinen yhteistyö.
Työryhmä päätti laatia kehittämisohjelmaehdotuksen vuosiksi 2007–2012. Koska aikuisten perusopetus ja lukiokoulutus niveltyvät tiiviinä jatkumona toisiinsa sekä opetussuunnitelmien perusteissa että oppilaitoksissa aikuisopetuksen käytännön toteutuksessa, työryhmä päätti käsitellä kehittämisohjelmaehdotuksessa myös aikuisten perusopetusta.
Työryhmä ehdottaa kahdeksan toimenpidettä aikuisten yleissivistävän opetuksen opinto-ohjauksen kehittämiseksi osana meneillään olevaa koko aikuiskoulutuskentän ohjaus- ja tietopalveluiden kehittämistä.
Työryhmä ehdottaa, että aikuisten perusopetuksen ja lukiokoulutuksen saatavuuden turvaamiseksi kehitetään vahvoja alueellisia toimintayksikköjä tai yhteistyöverkostoja. Etä- ja verkko-opetuksen käyttöä lisätään. Yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten ja työelämän kanssa vahvistetaan.
Työryhmä ehdottaa maahanmuuttajataustaisten aikuisten yleissivistävän opetuksen kehittämishanketta. Toimenpiteet kohdennetaan suomen/ruotsin kielen osaamisen parantamiseen, oppimisvaikeuksiin, opinto-ohjaukseen, opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen ja viranomaisten välisen yhteistyön lisäämiseen. Tulisi myös selvittää, miltä osin olisi perusteltua integroida aikuisten maahanmuuttajien kotouttamiskoulutus osaksi yleistä koulutusjärjestelmää ja mitkä olisivat sen kustannus- ja rahoitusvaikutukset. Lisäksi ehdotetaan selvitystä vieraskielisten kokelaiden mahdollisuudesta korvata jokin nykyisistä ylioppilastutkinnon pakollisista kokeista jollain muulla kokeella.
Työryhmä ehdottaa toimenpiteitä romaniaikuisten perusopetuksen loppuunsaattamiseksi sekä lukio-opintoihin kannustamiseksi. Samoin esitetään rangaistuslaitoksissa annettavan yleissivistävän opetuksen tehostamista. Tavoitteena on rangaistuslaitoksiin luotava elinvoimainen ja alueellisesti kattava aikuisten perusopetusta ja lukiokoulutusta tarjoava oppilaitosverkosto.
Työryhmä ottaa kantaa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen tuntijakoon ja opetussuunnitelman perusteisiin korostaen aikuisten yleissivistävän opetuksen erityispiirteitä ja -tarpeita. Aikuisten perusopetuksen osalta työryhmä ehdottaa opetussuunnitelman perusteisiin lisättäväksi kokonaisuuden, joka kattaisi perusopetuksen alimpien vuosiluokkien tavoitteet ja sisällöt sekä selvitystä perusopetuksen jälkeisen lisäopetuksen järjestämismahdollisuudesta myös aikuisille. Lukiokoulutuksen osalta työryhmä esittää suositukset liittyen usean tutkinnon samanaikaiseen suorittamiseen ja nuorten lukiokoulutuksen päättövaiheen opiskelijan jäljellä olevien opintojen suorittamiseen aikuisten lukiokoulutuksessa.
Työryhmä ehdottaa lukiolakiin muutosta siten, että aikaisempien opintosuoritusten lisäksi myös aiemmin muutoin hankittu osaaminen voitaisiin lukea hyväksi osana lukio-opintoja.
Työryhmä ottaa kantaa aikuisten lukiokoulutuksen rahoitukseen.
Työryhmä ehdottaa selvityksen tekemistä aikuisten lukiokoulutuksen tutkintotavoitteisten opiskelijoiden opintotuen ja koulumatkatuen saamisen edellytyksistä tilanteessa, jossa heidän opintonsa ovat laajuudeltaan verrattavissa nuorten lukiokoulutuksessa opiskelevien opintojen laajuuteen.
Työryhmä päätti laatia kehittämisohjelmaehdotuksen vuosiksi 2007–2012. Koska aikuisten perusopetus ja lukiokoulutus niveltyvät tiiviinä jatkumona toisiinsa sekä opetussuunnitelmien perusteissa että oppilaitoksissa aikuisopetuksen käytännön toteutuksessa, työryhmä päätti käsitellä kehittämisohjelmaehdotuksessa myös aikuisten perusopetusta.
Työryhmä ehdottaa kahdeksan toimenpidettä aikuisten yleissivistävän opetuksen opinto-ohjauksen kehittämiseksi osana meneillään olevaa koko aikuiskoulutuskentän ohjaus- ja tietopalveluiden kehittämistä.
Työryhmä ehdottaa, että aikuisten perusopetuksen ja lukiokoulutuksen saatavuuden turvaamiseksi kehitetään vahvoja alueellisia toimintayksikköjä tai yhteistyöverkostoja. Etä- ja verkko-opetuksen käyttöä lisätään. Yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten ja työelämän kanssa vahvistetaan.
Työryhmä ehdottaa maahanmuuttajataustaisten aikuisten yleissivistävän opetuksen kehittämishanketta. Toimenpiteet kohdennetaan suomen/ruotsin kielen osaamisen parantamiseen, oppimisvaikeuksiin, opinto-ohjaukseen, opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen ja viranomaisten välisen yhteistyön lisäämiseen. Tulisi myös selvittää, miltä osin olisi perusteltua integroida aikuisten maahanmuuttajien kotouttamiskoulutus osaksi yleistä koulutusjärjestelmää ja mitkä olisivat sen kustannus- ja rahoitusvaikutukset. Lisäksi ehdotetaan selvitystä vieraskielisten kokelaiden mahdollisuudesta korvata jokin nykyisistä ylioppilastutkinnon pakollisista kokeista jollain muulla kokeella.
Työryhmä ehdottaa toimenpiteitä romaniaikuisten perusopetuksen loppuunsaattamiseksi sekä lukio-opintoihin kannustamiseksi. Samoin esitetään rangaistuslaitoksissa annettavan yleissivistävän opetuksen tehostamista. Tavoitteena on rangaistuslaitoksiin luotava elinvoimainen ja alueellisesti kattava aikuisten perusopetusta ja lukiokoulutusta tarjoava oppilaitosverkosto.
Työryhmä ottaa kantaa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen tuntijakoon ja opetussuunnitelman perusteisiin korostaen aikuisten yleissivistävän opetuksen erityispiirteitä ja -tarpeita. Aikuisten perusopetuksen osalta työryhmä ehdottaa opetussuunnitelman perusteisiin lisättäväksi kokonaisuuden, joka kattaisi perusopetuksen alimpien vuosiluokkien tavoitteet ja sisällöt sekä selvitystä perusopetuksen jälkeisen lisäopetuksen järjestämismahdollisuudesta myös aikuisille. Lukiokoulutuksen osalta työryhmä esittää suositukset liittyen usean tutkinnon samanaikaiseen suorittamiseen ja nuorten lukiokoulutuksen päättövaiheen opiskelijan jäljellä olevien opintojen suorittamiseen aikuisten lukiokoulutuksessa.
Työryhmä ehdottaa lukiolakiin muutosta siten, että aikaisempien opintosuoritusten lisäksi myös aiemmin muutoin hankittu osaaminen voitaisiin lukea hyväksi osana lukio-opintoja.
Työryhmä ottaa kantaa aikuisten lukiokoulutuksen rahoitukseen.
Työryhmä ehdottaa selvityksen tekemistä aikuisten lukiokoulutuksen tutkintotavoitteisten opiskelijoiden opintotuen ja koulumatkatuen saamisen edellytyksistä tilanteessa, jossa heidän opintonsa ovat laajuudeltaan verrattavissa nuorten lukiokoulutuksessa opiskelevien opintojen laajuuteen.