Vankeinhoidon rakenneuudistus - RAKE 3 : Aluevankilatyöryhmän loppuraportti
oikeusministeriö
24.05.2005
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2005:8This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-255-8Tiivistelmä
Vankeinhoitolaitoksen rakenneuudistuksen (Rake -hanke) jatkovalmistelussa tuli tehdä ehdotus aluevankilan henkilöstörakenteen perusmallista; käynnistää yhdessä kuhunkin aluevankilaan kuuluvien vankiloiden johtajien kanssa suunnittelutyö mallin käytännön soveltamisesta kussakin viidessä aluevankilassa sekä tehdä ehdotus muutosvaiheessa noudatettavista henkilöstöpoliittisista pelisäännöistä sekä toimivaltasuhteista henkilöstöjärjestelyjä toteutettaessa.
Vankeinhoitolaitoksen organisaatiouudistuksen keskeisenä tavoitteena on luoda rakenteet, joilla kyetään mahdollisimman hyvin toteuttamaan vankeuslain mukainen vankeusrangaistusten täytäntöönpano ja tutkintavankeuslain mukainen tutkintavankeuksien toimeenpano. Tärkeänä tavoitteena on myös resurssien siirto vangin kanssa tehtävään lähityöhön. Resurssien siirto on mahdollista toteuttaa muun muassa tiettyjä hallinnollisia tehtäviä keskittämällä sekä toimintoja rationalisoimalla.
Vankeuslaki- ja tutkintavankeuslakiesityksissä todetuista tavoitteista huolehtiva aluevankila on yksi ja itsenäinen kokonaisuus, jossa on erilaisia toiminnallisia ja rakenteellisia osia. Aluevankila koostuu yksilöllistä vankeinhoitotyötä tekevistä sijoittajayksiköstä ja vankiloista sekä aluevankilan yhteisistä tehtävistä. Aluevankilan johtaja johtaa aluevankilakokonaisuutta - vastaa sen toiminnan lain- ja tarkoituksenmukaisuudesta. Yksilöllistä vankeinhoitoa johtavat sijoittajayksikön ja vankiloiden johtajat. Rikosseuraamusvirasto tulosohjaa aluevankiloita. Aluevankilan johtaja puolestaan tulosjohtaa sijoittajayksikköä ja vankiloita.
Vankeusrangaistuksen täytäntöönpano nojautuu tulevaisuudessa hyvään rangaistusajan suunnitteluun sekä tehtyjen suunnitelmien toteuttamisen seurantaan. Vankilassa tehdään yksilöllistä vankeinhoitotyötä eli pannaan vankeusrangaistukset täytäntöön rangaistusajan suunnitelmien mukaisesti. Lisäksi vankilassa huolehditaan lain mukaisesta tutkintavankeuden toimeenpanosta.
Toimeksiantonsa mukaisesti työryhmä on tehnyt ehdotuksen Vankeinhoitolaitoksessa käytettävistä nimikkeistä sekä valtioneuvoston asetuksella säädettävistä virkamiesten kelpoisuusvaatimuksista. Työryhmä on myös laatinut koko Vankeinhoitolaitosta koskevan, henkilöstöryhmäkohtaisen, alustavan mitoituslaskelman.
Vankeinhoitolaitoksen organisaatiouudistuksen keskeisenä tavoitteena on luoda rakenteet, joilla kyetään mahdollisimman hyvin toteuttamaan vankeuslain mukainen vankeusrangaistusten täytäntöönpano ja tutkintavankeuslain mukainen tutkintavankeuksien toimeenpano. Tärkeänä tavoitteena on myös resurssien siirto vangin kanssa tehtävään lähityöhön. Resurssien siirto on mahdollista toteuttaa muun muassa tiettyjä hallinnollisia tehtäviä keskittämällä sekä toimintoja rationalisoimalla.
Vankeuslaki- ja tutkintavankeuslakiesityksissä todetuista tavoitteista huolehtiva aluevankila on yksi ja itsenäinen kokonaisuus, jossa on erilaisia toiminnallisia ja rakenteellisia osia. Aluevankila koostuu yksilöllistä vankeinhoitotyötä tekevistä sijoittajayksiköstä ja vankiloista sekä aluevankilan yhteisistä tehtävistä. Aluevankilan johtaja johtaa aluevankilakokonaisuutta - vastaa sen toiminnan lain- ja tarkoituksenmukaisuudesta. Yksilöllistä vankeinhoitoa johtavat sijoittajayksikön ja vankiloiden johtajat. Rikosseuraamusvirasto tulosohjaa aluevankiloita. Aluevankilan johtaja puolestaan tulosjohtaa sijoittajayksikköä ja vankiloita.
Vankeusrangaistuksen täytäntöönpano nojautuu tulevaisuudessa hyvään rangaistusajan suunnitteluun sekä tehtyjen suunnitelmien toteuttamisen seurantaan. Vankilassa tehdään yksilöllistä vankeinhoitotyötä eli pannaan vankeusrangaistukset täytäntöön rangaistusajan suunnitelmien mukaisesti. Lisäksi vankilassa huolehditaan lain mukaisesta tutkintavankeuden toimeenpanosta.
Toimeksiantonsa mukaisesti työryhmä on tehnyt ehdotuksen Vankeinhoitolaitoksessa käytettävistä nimikkeistä sekä valtioneuvoston asetuksella säädettävistä virkamiesten kelpoisuusvaatimuksista. Työryhmä on myös laatinut koko Vankeinhoitolaitosta koskevan, henkilöstöryhmäkohtaisen, alustavan mitoituslaskelman.