Lausuntoyhteenveto hovioikeuksien piirijaon muuttamisehdotuksesta
Ahola, Raimo (2004-03-01)
Ahola, Raimo
oikeusministeriö
01.03.2004
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2004:11This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-208-6Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 11.6.2002 työryhmän laatimaan ehdotuksen hovioikeuksien tuomiopiirien uudelleen järjestämiseksi. Hovioikeuksien työmäärän arvioitiin kehittyneen epätasaisesti ja keskimääräiset käsittelyajat poikkesivat hovioikeuksien välillä merkittävästi toisistaan. Työryhmän tavoitteena oli selvittää, miten tuomiopiirijakoa tulisi muuttaa, jotta hovioikeuksien työtilanne parantuisi. Tavoitteena tuli olla kansalaisten kannalta tasapuolinen oikeusturvan ja palvelujen saatavuus. Työryhmä luovutti mietinnön tammikuussa 2003 (työryhmämietintöjä 2003:1).
Työryhmän esityksen ja siihen saatujen lausuntojen pohjalta ministeriö esitti kahta vaihtoehtoa hovioikeuksien tuomiopiirijaon muuttamiseksi. Vaihtoehdossa 1 kahdeksan käräjäoikeutta siirrettäisiin toiseen tuomiopiiriin. Vaihtoehdossa 2 ensimmäisessä vaihtoehdossa esitettyjen käräjäoikeuksien lisäksi vielä kaksi muutakin käräjäoikeutta kuuluisi jatkossa eri hovioikeuden alaisuuteen kuin tällä hetkellä. Vaihtoehtojen mukaiset muutokset vähentäisivät ruuhkautuneimpien hovioikeuksien tuomiopiireissä olevien käräjäoikeuksien lukumäärää ja siten myös hovioikeuteen saapuvien asioiden määrää.
Enemmistö lausunnonantajista vastusti hovioikeuksien tuomiopiirijaon muuttamista. Useat lausunnon antajat eivät pitäneet tuomiopiirijaon muuttamista oikeana tapana työmäärien tasaamiseksi. Muutoksien nähtiin aiheuttavan enemmän haittaa kuin hyötyä. Osa lausunnon antajista piti ehdotuksia eräiltä osin kannatettavina aluejakojen yhtenäisyyden kannalta. Toisaalta monet arvioivat muutosehdotusten kokonaisuutena arvioiden heikentävän alueellisten jaotusten yhdenmukaisuutta.
Useat lausunnonantajat esittivät, ettei tuomiopiirijakoa tulisi muuttaa ennen kuin on selvillä hovioikeusmenettelyyn 1.10.2003 tulleiden uudistusten vaikutukset. Useiden lausunnonantajien mielestä myös asioiden siirtämisen mahdollistavan järjestelmän käyttöönottoa tulisi selvittää.
Työryhmän esityksen ja siihen saatujen lausuntojen pohjalta ministeriö esitti kahta vaihtoehtoa hovioikeuksien tuomiopiirijaon muuttamiseksi. Vaihtoehdossa 1 kahdeksan käräjäoikeutta siirrettäisiin toiseen tuomiopiiriin. Vaihtoehdossa 2 ensimmäisessä vaihtoehdossa esitettyjen käräjäoikeuksien lisäksi vielä kaksi muutakin käräjäoikeutta kuuluisi jatkossa eri hovioikeuden alaisuuteen kuin tällä hetkellä. Vaihtoehtojen mukaiset muutokset vähentäisivät ruuhkautuneimpien hovioikeuksien tuomiopiireissä olevien käräjäoikeuksien lukumäärää ja siten myös hovioikeuteen saapuvien asioiden määrää.
Enemmistö lausunnonantajista vastusti hovioikeuksien tuomiopiirijaon muuttamista. Useat lausunnon antajat eivät pitäneet tuomiopiirijaon muuttamista oikeana tapana työmäärien tasaamiseksi. Muutoksien nähtiin aiheuttavan enemmän haittaa kuin hyötyä. Osa lausunnon antajista piti ehdotuksia eräiltä osin kannatettavina aluejakojen yhtenäisyyden kannalta. Toisaalta monet arvioivat muutosehdotusten kokonaisuutena arvioiden heikentävän alueellisten jaotusten yhdenmukaisuutta.
Useat lausunnonantajat esittivät, ettei tuomiopiirijakoa tulisi muuttaa ennen kuin on selvillä hovioikeusmenettelyyn 1.10.2003 tulleiden uudistusten vaikutukset. Useiden lausunnonantajien mielestä myös asioiden siirtämisen mahdollistavan järjestelmän käyttöönottoa tulisi selvittää.