Tilaaja-tuottaja -malli metsäkeskuksissa
maa- ja metsätalousministeriö
28.02.2006
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön työryhmämuistio 5/2006This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-453-260-3Tiivistelmä
Maa- ja metsätalousministeriö asetti 18.3.2005 työryhmän selvittämään metsäkeskusten toiminnan kehittämistä tilaaja-tuottajamallin avulla. Työryhmän tehtäväksi annettiin selvittää tilaaja-tuottajamallin käyttökelpoisuutta metsäkeskusten toiminnallisen tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi ja liiketoiminnan ulkoistamiseksi vapaaehtoisin henkilöstöjärjestelyin sekä tehdä tätä koskevat toimenpide-ehdotukset ottaen huomioon ehdotusten vaikutukset koko metsäsektorin toimintaan ja yksityismetsätalouden eläkejärjestelmään.
Metsäkeskukset edistävät metsien kestävää hoitoa ja käyttöä, niiden monimuotoisuuden säilyttämistä sekä hoitavat metsätalouden muuta kehittämistä koskevia tehtäviä. Metsäkeskukset valvovat metsätaloutta koskevien lakien noudattamista ja hoitavat muut niille säädetyt viranomaistehtävät. Tilaaja-tuottajamallin lisäämisellä metsäkeskusten toiminnassa tarkoitetaan metsäkeskusten omilla resursseilla tapahtuvan palvelutuotannon vähentämistä ja siirtymistä nykyistä laajemmin palvelujen tilaajaksi hyödyntäen tilaaja-tuottajamallia palvelutuotannon organisoinnin ja tehostamisen periaatteena.
Työryhmän ehdotusten mukaan keskeisimmät kehittämislinjat tilaaja-tuottajatoiminnan kehittämiseksi ovat seuraavat:
− Siirtyminen sähköiseen asiointiin valvonta- ja tarkastustoiminnassa.
− Nykyisessä metsävaratiedon keruussa lisätään ulkopuolisen palvelun määrää 1,5 - 2,0 miljoonalla eurolla vuoteen 2010 mennessä.
− Noin vuonna 2010 käyttöön otettava uusi metsävaratiedon keruujärjestelmä suunnitellaan siten, että se mahdollistaa sekä metsävaratiedon keruun että tilakohtaisten metsäsuunnitelmien laatimisen kilpailuttamisen.
− Kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisissa hankkeissa metsänomistaja on tilaaja, mutta metsäkeskukset voivat edistää yrittäjyyttä ja kilpailua kokeiluhankkeilla ja kehittämällä metsäkeskusten rajat ylittäviä hankekokonaisuuksia ja -ketjuja.
− Metsäkeskukset kehittävät omaa tilaaja-tuottajaosaamistaan.
Vuoteen 2010 mennessä henkilöstövaikutukset olisivat kaikkiaan n. 40-70 htv. Lisäksi tulevat hallinto- ja tukipalveluiden keskittämisen luomat mahdollisuudet ulkoistamiseen, yrittäjyyden tukeminen kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisissa hankkeissa sekä uuden metsävaratietojärjestelmän vaikutukset vuoden 2010 jälkeen. Niiden vaikutuksia ei kuitenkaan vielä pystytä arvioimaan.
Metsäkeskukset edistävät metsien kestävää hoitoa ja käyttöä, niiden monimuotoisuuden säilyttämistä sekä hoitavat metsätalouden muuta kehittämistä koskevia tehtäviä. Metsäkeskukset valvovat metsätaloutta koskevien lakien noudattamista ja hoitavat muut niille säädetyt viranomaistehtävät. Tilaaja-tuottajamallin lisäämisellä metsäkeskusten toiminnassa tarkoitetaan metsäkeskusten omilla resursseilla tapahtuvan palvelutuotannon vähentämistä ja siirtymistä nykyistä laajemmin palvelujen tilaajaksi hyödyntäen tilaaja-tuottajamallia palvelutuotannon organisoinnin ja tehostamisen periaatteena.
Työryhmän ehdotusten mukaan keskeisimmät kehittämislinjat tilaaja-tuottajatoiminnan kehittämiseksi ovat seuraavat:
− Siirtyminen sähköiseen asiointiin valvonta- ja tarkastustoiminnassa.
− Nykyisessä metsävaratiedon keruussa lisätään ulkopuolisen palvelun määrää 1,5 - 2,0 miljoonalla eurolla vuoteen 2010 mennessä.
− Noin vuonna 2010 käyttöön otettava uusi metsävaratiedon keruujärjestelmä suunnitellaan siten, että se mahdollistaa sekä metsävaratiedon keruun että tilakohtaisten metsäsuunnitelmien laatimisen kilpailuttamisen.
− Kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisissa hankkeissa metsänomistaja on tilaaja, mutta metsäkeskukset voivat edistää yrittäjyyttä ja kilpailua kokeiluhankkeilla ja kehittämällä metsäkeskusten rajat ylittäviä hankekokonaisuuksia ja -ketjuja.
− Metsäkeskukset kehittävät omaa tilaaja-tuottajaosaamistaan.
Vuoteen 2010 mennessä henkilöstövaikutukset olisivat kaikkiaan n. 40-70 htv. Lisäksi tulevat hallinto- ja tukipalveluiden keskittämisen luomat mahdollisuudet ulkoistamiseen, yrittäjyyden tukeminen kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisissa hankkeissa sekä uuden metsävaratietojärjestelmän vaikutukset vuoden 2010 jälkeen. Niiden vaikutuksia ei kuitenkaan vielä pystytä arvioimaan.