Ehdotus periaatepäätökseksi elintarvikevalvonnan kehittämisestä
Avaa tiedosto
Lataukset:
maa- ja metsätalousministeriö
30.04.2003
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön työryhmämuistio 13/2003This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-453-124-0Tiivistelmä
Maa- ja metsätalousministeriö asetti 17.6.2002 työryhmän, jonka tuli tehdä konkreettinen, valtioneuvoston periaatepäätöksen muotoon laadittu esitys paikallisen elintarvikevalvonnan järjestämisen toteuttamistavasta. Esitykseen tuli sisältyä myös toimenpiteet paikallisen valvonnan ohjauksen tehostamisesta. Työryhmän tuli työssään ottaa huomioon maa- ja metsätalousministeriön asettaman selvitysmies Veli-Mikko Niemen 21.5.2002 luovuttamassa raportissa "Kuntien ja valtion tehtävänjako elintarvikevalvonnassa” esittämä valvonnan toteuttamisvaihtoehtojen arviointi. Työryhmän tuli lisäksi arvioida muiden selvitysmiehen raporttiin liittyvien ehdotusten ja suositusten toteutettavuutta.
Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti tehnyt ehdotuksen periaatepäätökseksi elintarvikevalvonnan kehittämisestä. Ehdotukseen liittyy perustelumuistio. Periaatepäätösehdotus on sellaisenaan saatettavissa valtioneuvoston käsiteltäväksi sitä silmällä pitäen, että periaatepäätös annettaisiin valtioneuvoston periaatepäätöksenä.
Työryhmä ehdottaa, että paikallinen elintarvikevalvonta kootaan nykyistä selvästi suurempiin toimintayksiköihin. Paikallisen elintarvikevalvonnan järjestämisen toteuttamistapoja arvioidessaan työryhmä päätyi siihen näkemykseen, että elintarvikevalvonta kuuluu edelleen kuntien hoidettaviin peruspalveluihin ja sillä on läheisiä yhtymäkohtia mm. ympäristö- ja muuhun terveydenhoitoon. Paikallisen elintarvikevalvonnan siirtäminen valtion vastuulle, kuten mm. Norjassa ja Tanskassa on tehty, aiheuttaisi laajoja organisatorisia vaikutuksia, tarvetta henkilöstön siirtoihin ja lisäisi kustannuspaineita.
Elintarvikevalvonnan kokoaminen seudullisiin, kuntapohjaisiin yksiköihin antaa mahdollisuuden selkeyttää valtion ja kuntien tehtäväjakoa. Työryhmä on kokouksessaan 10.4.2003 käsitellyt selvitysmiehen raporttiin liittyviä ehdotuksia ja suosituksia todeten, että niistä suurin osa sisältyy ehdotettuun periaatepäätökseen tai ne on huomioitu muissa hankkeissa (elintarvikelain uudistaminen, ympäristöterveydenhuollon alueellisen yhteistoiminnan kokeiluhanke). Eräiden ehdotusten toteuttaminen edellyttää jatkotarkastelua valtion talousarvion valmistelun yhteydessä.
Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti tehnyt ehdotuksen periaatepäätökseksi elintarvikevalvonnan kehittämisestä. Ehdotukseen liittyy perustelumuistio. Periaatepäätösehdotus on sellaisenaan saatettavissa valtioneuvoston käsiteltäväksi sitä silmällä pitäen, että periaatepäätös annettaisiin valtioneuvoston periaatepäätöksenä.
Työryhmä ehdottaa, että paikallinen elintarvikevalvonta kootaan nykyistä selvästi suurempiin toimintayksiköihin. Paikallisen elintarvikevalvonnan järjestämisen toteuttamistapoja arvioidessaan työryhmä päätyi siihen näkemykseen, että elintarvikevalvonta kuuluu edelleen kuntien hoidettaviin peruspalveluihin ja sillä on läheisiä yhtymäkohtia mm. ympäristö- ja muuhun terveydenhoitoon. Paikallisen elintarvikevalvonnan siirtäminen valtion vastuulle, kuten mm. Norjassa ja Tanskassa on tehty, aiheuttaisi laajoja organisatorisia vaikutuksia, tarvetta henkilöstön siirtoihin ja lisäisi kustannuspaineita.
Elintarvikevalvonnan kokoaminen seudullisiin, kuntapohjaisiin yksiköihin antaa mahdollisuuden selkeyttää valtion ja kuntien tehtäväjakoa. Työryhmä on kokouksessaan 10.4.2003 käsitellyt selvitysmiehen raporttiin liittyviä ehdotuksia ja suosituksia todeten, että niistä suurin osa sisältyy ehdotettuun periaatepäätökseen tai ne on huomioitu muissa hankkeissa (elintarvikelain uudistaminen, ympäristöterveydenhuollon alueellisen yhteistoiminnan kokeiluhanke). Eräiden ehdotusten toteuttaminen edellyttää jatkotarkastelua valtion talousarvion valmistelun yhteydessä.