Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksen opintojen hyväksilukemista selvittäneen valmisteluryhmän muistio
opetus- ja kulttuuriministeriö
31.12.2001
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmien muistioita 2002:1This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-406-1Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 13.12.2001 valmisteluryhmän, jonka tehtävänä oli
1. laatia suositukset aikaisempien opintojen hyväksymisistä, opetusjärjestelyistä, rahoitukseen liittyvistä kysymyksistä ja muista toimenpiteistä, joilla ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksena suoritettavien tutkintojen opiskeluaikoja voidaan tehostaa ja
2. selvittää opistotutkinnon suorittaneiden ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen kysynnän kehitys ja tehdä ehdotukset mahdollisista paikkojen uudelleen suuntaamistarpeista.
Valmisteluryhmä analysoi ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksen tarjontaa ja kysyntää, aiempien opintojen hyväksilukemista, opintojen ohjausta ja opintojärjestelyjä. Valmisteluryhmä selvitti aikuiskoulutuksen tilaa kyselyn avulla sekä pyysi työnsä tueksi Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE:n koulutusalakohtaisten työryhmien esitykset hyväksilukemisen periaatteista.
Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksen kysyntä vaihtelee alueellisesti ja alakohtaisesti. Opintojen hyväksilukeminen vaihtelee suuresti ammattikorkeakouluittain.
Aiempien opintojen hyväksilukemisesta valmisteluryhmä esittää seuraavat suositukset:
1. Alle 10 vuotta sitten suoritetusta saman koulutusalan opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnosta luetaan aina hyväksi vähintään 40 - 60 opintoviikkoa. Muut hyväksilukemisen perusteet tulee kirjata mahdollisimman selkeästi kunkin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöön.
2. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry. perustaa ryhmän, jonka tehtävänä on laatia kaikkien ammattikorkeakoulujen tutkintosääntöihin lain edellyttämät määritykset hyväksilukemisista yhdenmukaisten valtakunnallisen käytäntöjen luomiseksi.
3. Jokaisessa ammattikorkeakoulussa nimetään vastuuhenkilö, joka koordinoi hyväksilukemisia ammattikorkeakoulussa koulutusohjelmia edustavan asiantuntijaryhmän ohjaamana. Vastuuhenkilö myös tiedottaa opiskelijoille hyväksilukemisen perusteista.
4. Ammattikorkeakouluissa kehitetään mekanismeja, joilla opiskelija voi nykyistä paremmin osoittaa osaamisensa, jota ei voida todistuksilla osoittaa, mutta joka voi korvata osan opinnoista.
Opetusjärjestelyjen kehittämiseksi valmisteluryhmä suosittelee seuraavaa:
1. Opiskelijoiden henkilökohtaisia opintosuunnitelmia laadittaessa alueen ammattikorkeakoulujen tulee tehdä yhteistyötä opintojen tarjoamisessa opintojen sujuvan etenemisen varmistamiseksi. Tällöin opiskelija voi valita henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaansa kursseja toisen korkeakoulun tarjonnasta.
2. Ammattikorkeakouluissa kehitetään syklistä tiedonkeruuta opiskelijoiden henkilökohtaisten opintosuunnitelmien ja opetuksen kehittämisen pohjaksi.
3. Opinnot järjestetään joustaviksi ja henkilökohtaista opintosuunnitelmaa hyödynnetään tehokkaasti ohjauksen välineenä. Ammattikorkeakouluissa lisätään aikuisopiskelijoiden henkilökohtaista ja/tai pienryhmäohjausta opintosuunnitelman laadinnassa sekä säännöllistä ja ohjattua henkilökohtaisten opintosuunnitelmien tarkistusta.
4. Korkeakoulujen arviointineuvosto ottaa työsuunnitelmaansa ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmatyön arvioinnin. Arvioinnin avulla tuotetaan muun muassa tietoa opintojen etenemisen tukemiseen liittyvistä hyvistä käytännöistä.
Koulutuksen tarjonnan suuntaamiseksi valmisteluryhmä esittää seuraavat suositukset :
1. Säilytetään nykyinen edellä kuvattu käytäntö, jossa ammattikorkeakoulujen aikuisopiskelijoiden kokonaismäärää ei jaeta koulutusaloittain. Tämä antaa ammattikorkeakouluille mahdollisuuden tarjota opintoja joustavasti eri vuosina kunkin koulutusalan alueellisen kysynnän mukaan.
2. Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutukseen varataan määräaikaista koulutuskapasiteettia, jonka käytöstä ja kohdentumisesta sovitaan kolmivuotiskausittain ammattikorkeakoulujen ja opetusministeriön välisissä tavoite- ja tulossopimusneuvotteluissa.
3. Ammattikorkeakoulut tiivistävät yhteistyötään suunnitellessaan vuosittain alueensa aikuiskoulutuksen koulutusalakohtaista tarjontaa tasapainoisen ja kysyntään nähden tarkoituksenmukaisen koulutustarjonnan turvaamiseksi.
1. laatia suositukset aikaisempien opintojen hyväksymisistä, opetusjärjestelyistä, rahoitukseen liittyvistä kysymyksistä ja muista toimenpiteistä, joilla ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksena suoritettavien tutkintojen opiskeluaikoja voidaan tehostaa ja
2. selvittää opistotutkinnon suorittaneiden ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen kysynnän kehitys ja tehdä ehdotukset mahdollisista paikkojen uudelleen suuntaamistarpeista.
Valmisteluryhmä analysoi ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksen tarjontaa ja kysyntää, aiempien opintojen hyväksilukemista, opintojen ohjausta ja opintojärjestelyjä. Valmisteluryhmä selvitti aikuiskoulutuksen tilaa kyselyn avulla sekä pyysi työnsä tueksi Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE:n koulutusalakohtaisten työryhmien esitykset hyväksilukemisen periaatteista.
Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksen kysyntä vaihtelee alueellisesti ja alakohtaisesti. Opintojen hyväksilukeminen vaihtelee suuresti ammattikorkeakouluittain.
Aiempien opintojen hyväksilukemisesta valmisteluryhmä esittää seuraavat suositukset:
1. Alle 10 vuotta sitten suoritetusta saman koulutusalan opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnosta luetaan aina hyväksi vähintään 40 - 60 opintoviikkoa. Muut hyväksilukemisen perusteet tulee kirjata mahdollisimman selkeästi kunkin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöön.
2. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry. perustaa ryhmän, jonka tehtävänä on laatia kaikkien ammattikorkeakoulujen tutkintosääntöihin lain edellyttämät määritykset hyväksilukemisista yhdenmukaisten valtakunnallisen käytäntöjen luomiseksi.
3. Jokaisessa ammattikorkeakoulussa nimetään vastuuhenkilö, joka koordinoi hyväksilukemisia ammattikorkeakoulussa koulutusohjelmia edustavan asiantuntijaryhmän ohjaamana. Vastuuhenkilö myös tiedottaa opiskelijoille hyväksilukemisen perusteista.
4. Ammattikorkeakouluissa kehitetään mekanismeja, joilla opiskelija voi nykyistä paremmin osoittaa osaamisensa, jota ei voida todistuksilla osoittaa, mutta joka voi korvata osan opinnoista.
Opetusjärjestelyjen kehittämiseksi valmisteluryhmä suosittelee seuraavaa:
1. Opiskelijoiden henkilökohtaisia opintosuunnitelmia laadittaessa alueen ammattikorkeakoulujen tulee tehdä yhteistyötä opintojen tarjoamisessa opintojen sujuvan etenemisen varmistamiseksi. Tällöin opiskelija voi valita henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaansa kursseja toisen korkeakoulun tarjonnasta.
2. Ammattikorkeakouluissa kehitetään syklistä tiedonkeruuta opiskelijoiden henkilökohtaisten opintosuunnitelmien ja opetuksen kehittämisen pohjaksi.
3. Opinnot järjestetään joustaviksi ja henkilökohtaista opintosuunnitelmaa hyödynnetään tehokkaasti ohjauksen välineenä. Ammattikorkeakouluissa lisätään aikuisopiskelijoiden henkilökohtaista ja/tai pienryhmäohjausta opintosuunnitelman laadinnassa sekä säännöllistä ja ohjattua henkilökohtaisten opintosuunnitelmien tarkistusta.
4. Korkeakoulujen arviointineuvosto ottaa työsuunnitelmaansa ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmatyön arvioinnin. Arvioinnin avulla tuotetaan muun muassa tietoa opintojen etenemisen tukemiseen liittyvistä hyvistä käytännöistä.
Koulutuksen tarjonnan suuntaamiseksi valmisteluryhmä esittää seuraavat suositukset :
1. Säilytetään nykyinen edellä kuvattu käytäntö, jossa ammattikorkeakoulujen aikuisopiskelijoiden kokonaismäärää ei jaeta koulutusaloittain. Tämä antaa ammattikorkeakouluille mahdollisuuden tarjota opintoja joustavasti eri vuosina kunkin koulutusalan alueellisen kysynnän mukaan.
2. Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutukseen varataan määräaikaista koulutuskapasiteettia, jonka käytöstä ja kohdentumisesta sovitaan kolmivuotiskausittain ammattikorkeakoulujen ja opetusministeriön välisissä tavoite- ja tulossopimusneuvotteluissa.
3. Ammattikorkeakoulut tiivistävät yhteistyötään suunnitellessaan vuosittain alueensa aikuiskoulutuksen koulutusalakohtaista tarjontaa tasapainoisen ja kysyntään nähden tarkoituksenmukaisen koulutustarjonnan turvaamiseksi.