Yhdyslauseiden kehitys kouluikäisen kielessä: tutkimus 1.-6.-luokkalaisten kirjoitelmista
NAHKOLA, TIINA (2012)
NAHKOLA, TIINA
2012
Suomen kieli - Finnish Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22612
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22612
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan 1.–6.-luokkalaisten koululaisten kirjoitelmissaan käyttämiä yhdyslauseita ja sitä, miten niiden muodostamiseen käytetyt keinot kehittyvät iän myötä. Tutkimusaineisto käsittää 909 kirjoitelmaa, jotka on koottu eri puolella Suomea sijaitsevista alakouluista vuosina 2007–2009. Kirjoitelmien aiheena onUnelmien(i) päivä. Tutkielma on osa koulukirjoittamisen tutkimusprojektia, joka aloitettiin Tampereen yliopiston suomen kielen oppiaineessa vuonna 2006. Tutkielman viitekehyksenä on myöhemmän kielenkehityksen tutkimussuuntaus, jossa tarkastelun kohteena on tyypillisesti kouluikäisten tai heitä vanhempien kielenkäyttäjien kielellinen kehitys.
Tutkielma keskittyy lauserajalla esiintyvien konjunktioiden, relatiivipronominien ja proadverbien käytön tarkasteluun. Tarkastelussa huomioidaan se, kuinka taajaan kukin lekseemi kirjoitelmissa esiintyy, millaisten syntaktisten ja semanttisten suhteiden ilmaisuun kutakin lekseemiä tyypillisesti kirjoitelmissa käytetään sekä se, millaista variaatiota kunkin lekseemin käyttötavoissa on.
Tutkielman lähtökohtana on oletus, että koululaisen tuottamat lauseyhdistykset kompleksistuvat iän myötä. Kompleksistuminen näkyy kirjoittajien käytössä olevan yhdistyslekseemivalikoiman monipuolistumisena, kirjoitelmissa esiintyvien yhdistyslekseemien kokonaismäärän kasvuna ja yhdyslauseiden sisäisen rakenteen tiivistymisenä. Yhdyslauseiden sisäisen rakenteen tiivistymisen merkkejä kirjoitelmissa ovat alisteisten yhdyslauseiden määrän kasvu suhteessa rinnasteisiin yhdyslauseisiin, päälauseettomien sivulauseiden määrän väheneminen ja yhdyslauseilla ilmaistujen aikasuhteiden muutos niin, että yhä suurempi osa tuotetuista aikasuhteista kuvaa kokonaan tai osittain päällekkäisiä asiaintiloja peräkkäisten asiaintilojen sijaan.
Kirjoitelmissa esiintyvät yhdyslauseet ovat kompleksisuustasoltaan pääosin melko yksinkertaisia. On kuitenkin havaittavissa, että kirjoittajien tuottamat yhdyslauseet kehittyvät alakoulun aikana rinnasteisista listoista ja tapahtumaketjuista kohti syntaktisesti tiiviimmin pakattuja, hierarkkisia rakenteita.
Asiasanat:koulu, kirjoittaminen, myöhempi kielenkehitys, konjunktiot, yhdyslauseet
Tutkielma keskittyy lauserajalla esiintyvien konjunktioiden, relatiivipronominien ja proadverbien käytön tarkasteluun. Tarkastelussa huomioidaan se, kuinka taajaan kukin lekseemi kirjoitelmissa esiintyy, millaisten syntaktisten ja semanttisten suhteiden ilmaisuun kutakin lekseemiä tyypillisesti kirjoitelmissa käytetään sekä se, millaista variaatiota kunkin lekseemin käyttötavoissa on.
Tutkielman lähtökohtana on oletus, että koululaisen tuottamat lauseyhdistykset kompleksistuvat iän myötä. Kompleksistuminen näkyy kirjoittajien käytössä olevan yhdistyslekseemivalikoiman monipuolistumisena, kirjoitelmissa esiintyvien yhdistyslekseemien kokonaismäärän kasvuna ja yhdyslauseiden sisäisen rakenteen tiivistymisenä. Yhdyslauseiden sisäisen rakenteen tiivistymisen merkkejä kirjoitelmissa ovat alisteisten yhdyslauseiden määrän kasvu suhteessa rinnasteisiin yhdyslauseisiin, päälauseettomien sivulauseiden määrän väheneminen ja yhdyslauseilla ilmaistujen aikasuhteiden muutos niin, että yhä suurempi osa tuotetuista aikasuhteista kuvaa kokonaan tai osittain päällekkäisiä asiaintiloja peräkkäisten asiaintilojen sijaan.
Kirjoitelmissa esiintyvät yhdyslauseet ovat kompleksisuustasoltaan pääosin melko yksinkertaisia. On kuitenkin havaittavissa, että kirjoittajien tuottamat yhdyslauseet kehittyvät alakoulun aikana rinnasteisista listoista ja tapahtumaketjuista kohti syntaktisesti tiiviimmin pakattuja, hierarkkisia rakenteita.
Asiasanat:koulu, kirjoittaminen, myöhempi kielenkehitys, konjunktiot, yhdyslauseet