Musiikkiteollisuuden murroksen vaikutukset suomalaisten riippumattomien levy-yhtiöiden toimintamalleihin
LAURILA, LAURA (2012)
LAURILA, LAURA
2012
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22586
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22586
Tiivistelmä
Musiikin tuotanto, myynti ja kulutus ovat muuttumassa enenevässä määrin digitaaliseen muotoon. Voidaankin puhua musiikkiteollisuuden murroksesta, joka on pitkälti digitalisoitumisen aiheuttamaa. Tämän murroksen yksi ilmiö on fyysisten äänilevyjen myynnin laskeminen. Kaksi vuosikymmentä kestänyt CD-levyn voittokulku on tullut tiensä päähän ja nykyään kuluttajat hankkivat musiikkinsa tiedostonlatauksen avulla. Fyysisten levyjen myynti oli musiikkiteollisuuden pääasiallinen ansaintakeino 2000-luvun alkupuolelle saakka. Nyt erityisesti levy-yhtiöt joutuvat miettimään toimintamallinsa uudelleen.
Tässä tutkimuksessa olen haastatellut viittä eri levy-yhtiön edustajaa tarkoituksenani kartoittaa suomalaisten riippumattomien levy-yhtiöiden toimintamalleja. Tutkimukseni edustaa laadullista kulttuurintutkimusta ja käyttää etnomusikologisia populaarimusiikintutkimuksen keinoja. Tein haastatteluista aineistolähtöiset sisällönanalyysit, joiden avulla esittelen tutkimieni levy-yhtiöiden selviytymiskeinoja musiikkiteollisuuden murroksessa.
Musiikkiteollisuuden murroksen vaikutukset levy-yhtiöille ovat merkittävät erityisesti taloudellisesti. Myös totutut käytännöt ovat muuttuneet ja levy-yhtiöissä on jouduttu opettelemaan uusia asioita ja laajentamaan toimenkuvaa. Haastattelemani henkilöt katsovat taaksepäin hieman haikeasti, mutta yrittävät sopeutua muutoksiin kukin omalla tavallaan. Vaikeuksista huolimatta kaikki tutkimani levy-yhtiöt ovat aktiivisia toimijoita, joiden artistikatalogit ovat tutkimusta tehdessäni koko ajan kasvaneet. Toiminnankuvan laajentaminen on levy-yhtiöissä tarkoittanut muun muassa 360-sopimusten tekemistä artistien kanssa, digimyyntiä, ohjelmatoimintaan ryhtymistä ja oheistuotteiden myyntiä. Gradussani tutkin myös haastateltavien näkemyksiä musiikkiteollisuuden tulevaisuudesta. Koska kuluttaja ei ole enää valmis maksamaan äänitetystä musiikista yhtä paljon kuin ennen, toivovat levy-yhtiöiden edustajat kuvioihin tulevan uusia, joko valtion rahoittamia, tai yksityisiä musiikin tukijärjestelmiä.
Asiasanat:musiikkiteollisuus, levy-yhtiöt, digitalisoituminen, populaarimusiikki, digimyynti, 360-sopimukset, ohjelmatoiminta
Tässä tutkimuksessa olen haastatellut viittä eri levy-yhtiön edustajaa tarkoituksenani kartoittaa suomalaisten riippumattomien levy-yhtiöiden toimintamalleja. Tutkimukseni edustaa laadullista kulttuurintutkimusta ja käyttää etnomusikologisia populaarimusiikintutkimuksen keinoja. Tein haastatteluista aineistolähtöiset sisällönanalyysit, joiden avulla esittelen tutkimieni levy-yhtiöiden selviytymiskeinoja musiikkiteollisuuden murroksessa.
Musiikkiteollisuuden murroksen vaikutukset levy-yhtiöille ovat merkittävät erityisesti taloudellisesti. Myös totutut käytännöt ovat muuttuneet ja levy-yhtiöissä on jouduttu opettelemaan uusia asioita ja laajentamaan toimenkuvaa. Haastattelemani henkilöt katsovat taaksepäin hieman haikeasti, mutta yrittävät sopeutua muutoksiin kukin omalla tavallaan. Vaikeuksista huolimatta kaikki tutkimani levy-yhtiöt ovat aktiivisia toimijoita, joiden artistikatalogit ovat tutkimusta tehdessäni koko ajan kasvaneet. Toiminnankuvan laajentaminen on levy-yhtiöissä tarkoittanut muun muassa 360-sopimusten tekemistä artistien kanssa, digimyyntiä, ohjelmatoimintaan ryhtymistä ja oheistuotteiden myyntiä. Gradussani tutkin myös haastateltavien näkemyksiä musiikkiteollisuuden tulevaisuudesta. Koska kuluttaja ei ole enää valmis maksamaan äänitetystä musiikista yhtä paljon kuin ennen, toivovat levy-yhtiöiden edustajat kuvioihin tulevan uusia, joko valtion rahoittamia, tai yksityisiä musiikin tukijärjestelmiä.
Asiasanat:musiikkiteollisuus, levy-yhtiöt, digitalisoituminen, populaarimusiikki, digimyynti, 360-sopimukset, ohjelmatoiminta