Tenkkausta teineille. Kirjavinkkausta teatterin keinoin Huittisten yläkoulussa
KYLÄ-LIUHALA, ANETTE (2011)
KYLÄ-LIUHALA, ANETTE
2011
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22050
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22050
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kirjavinkkausta teatterin keinoin. Tenkkaus on teatterin keinoin toteutettua draamallista kirjavinkkausta. Tenkkauksen tarkoituksena on tehdä kirja enemmän eläväksi ja saada nuoret kiinnostumaan kirjallisuudesta tuomalla kirjavinkkaukseen mukaan visuaalisia elementtejä. Tenkkaus saattaa vaatia useamman ihmisen panoksen, mutta yksinkin kirjavinkkari voi saada aikaan draamallista kirjavinkkausta. Tutkimuksen pohjana on Huittisten kaupunginkirjaston suunnittelema Tenkkaus -hanke. Tutkimuksella haettiin vastausta neljään kysymykseen: Mitä tenkkaus on ja kuinka se eroaa kirjavinkkauksesta? Kuinka tenkkausta on mahdollista toteuttaa? Kuinka tenkkaus otetaan vastaan yläkoulussa? Kuinka tenkkausta voisi hyödyntää nuorten keskuudessa?
Tutkimuksen empiirinen aineisto koottiin lokakuussa 2010. Teatteri Taikayö esitti tenkkausta Huittisten Pellonpuiston yläkoulussa ja koululaisille tehtiin aiheesta lomakekysely. Kyselyyn vastasi yhteensä 310 oppilasta. Kyselyaineisto analysoitiin laskemalla prosenttijakaumia ja hyödyntämällä muuttujien ristiintaulukointia.
Tutkimuksessa havaittiin, että tenkkaus kiinnosti yläkoululaisia. Kuitenkaan tämänkertaiseen tenkkaukseen valitut kirjat eivät saaneet nuoria innostumaan lukemaan kirjoja enempää kuin he nyt lukevat. Kirjavalinnat ovat suuri osa kirjavinkkausta. Nuoret lukevat jo paljon aikuisten kirjallisuutta. Tenkkaus on kuitenkin varsin varteenotettava vaihtoehto vinkata nuorille kirjoja. Varsinkin teemalliset tenkkaukset voisivat kiinnostaa nuoria.
Asiasanat:Kirjavinkkaus, draamallinen kirjavinkkaus, tenkkaus, lukemaan houkuttelevat menetelmät
Tutkimuksen empiirinen aineisto koottiin lokakuussa 2010. Teatteri Taikayö esitti tenkkausta Huittisten Pellonpuiston yläkoulussa ja koululaisille tehtiin aiheesta lomakekysely. Kyselyyn vastasi yhteensä 310 oppilasta. Kyselyaineisto analysoitiin laskemalla prosenttijakaumia ja hyödyntämällä muuttujien ristiintaulukointia.
Tutkimuksessa havaittiin, että tenkkaus kiinnosti yläkoululaisia. Kuitenkaan tämänkertaiseen tenkkaukseen valitut kirjat eivät saaneet nuoria innostumaan lukemaan kirjoja enempää kuin he nyt lukevat. Kirjavalinnat ovat suuri osa kirjavinkkausta. Nuoret lukevat jo paljon aikuisten kirjallisuutta. Tenkkaus on kuitenkin varsin varteenotettava vaihtoehto vinkata nuorille kirjoja. Varsinkin teemalliset tenkkaukset voisivat kiinnostaa nuoria.
Asiasanat:Kirjavinkkaus, draamallinen kirjavinkkaus, tenkkaus, lukemaan houkuttelevat menetelmät