Lukion pitkän matematiikan Derivaatta-kurssin tehtävien ja matemaattisten esitysten tarkastelua
POHJOLA, LAURA (2011)
POHJOLA, LAURA
2011
Matematiikka - Mathematics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21579
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21579
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kahta lukion pitkän matematiikan pakollisen Derivaatta-kurssin (MAA7) kirjaa ja Tampereen yliopiston Analyysi 1 -kurssilla käytettävää opetusmonistetta. Lähteitä tarkastellaan matemaattisten teorioiden ja harjoitustehtävien osalta. Tutkielman aluksi esitellään näkemyksiä matemaattisesta tiedosta ja ajattelusta, sekä näiden näkemysten perusteella kehitetty tehtäväluokittelu, jonka avulla harjoitustehtävien tarkastelu on tehty. Tehtäväluokittelun tuloksista voidaan päätellä, että lukiokirjojen tehtävät painottuvat pääosin laskurutiinin kehittämiseen. Todistusajatteluun harjaannuttavien tehtävien määrä on kirjoissa Analyysi 1 -kurssin tehtäviin verrattuna huomattavan pieni. Kirjojen ja opetusmonisteen matemaattisia sisältöjä tarkastellaan jakamalla ne Derivaatta-kurssin keskeisten sisältöjen mukaan pienempiin osiin. Tutkielman lopuksi todetaan, että lukiokirjojen teoriaosioista sekä niihin johdattelevista ja niitä havainnollistavista esimerkeistä välittyy kuva käytännönläheistä ja havainnollisuuteen nojaavastamatematiikasta.