YRITYSTEN VIHERTYMISPROSESSI Case: Neste Oil
MÄKELÄ, OUTI (2011)
MÄKELÄ, OUTI
2011
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21398
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21398
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee suomalaisen Neste Oil Oyj:n liiketoiminnan vihertymistä vuosina 1948–2010. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja selittää empiirisen aineiston avulla sitä, kuinka vihertymisprosessi sai alkunsa, miten vihertyminen on näkynyt Neste Oilin historian eri vaiheissa ja mitä syitä vihertymisen taustalla on. Tutkimuksen kohdeorganisaatio Neste Oil on suomalainen öljyn jalostus- ja markkinointiyhtiö, joka keskittyy liiketoiminnassaan korkealaatuisiin liikennepolttoaineisiin ja muihin ympäristöä vähemmän kuormittaviin öljytuotteisiin. Neste Oil oli liikevaihdolla mitattuna Suomen toiseksi suurin pörssiyritys vuonna 2010.
Tutkimus on tyypiltään laadullinen tapaustutkimus ja tutkielman tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu laajasta yritys- ja toimialakohtaisesta kirjallisesta aineistosta. Sisällönanalyysi on toteutettu teoriaohjaavasti nojautuen yritysten vihertymistä koskeviin teorioihin ja alan aikaisempiin tutkimuksiin.
Tutkimustuloksina voidaan todeta, että tyypillisesti vihertyvä yritys on luonnonympäristölle haitalliselta ja riskialttiilta toimialalta, kuten öljy-, kemikaali- tai paperiteollisuuden alalta. Vihertymisen syynä voi olla halu parantaa liiketoiminnan legitimiteettiä, saavuttaa kilpailukykyä tai kantaa vastuuta ympäristöstä. Tutkimuksen kohdeorganisaation eli Neste Oilin vihertymistä ovat ohjanneet erityisesti legitimaatio- ja kilpailukykymotiivit. Yrityksen vihertymisprosessin käynnisti yhteiskunnallinen legitimaatiopaine, mutta liiketoiminnan vihertymisen motiiviksi nousi vahvasti myös kilpailukyvyn saavuttaminen ympäristönäkökohtia painottavan tuotestrategian avulla.
Tutkimuksen yhteenvetona todetaan, että yritysten vihertyminen tarkoittaa ennen kaikkea muutosta, joka johtaa yritystoiminnan todellisuuden lähemmäs yhteiskunnallisesti haluttua todellisuutta. Yritysten vihertyminen ei siis tarkoita automaattisesti ekologisesti kestävämpää liiketoimintaa, vaan ainoastaan yritystoimintaan kohdistuneiden yhteiskunnallisten odotusten entistä suurempaa täyttymystä.
Asiasanat:liiketoiminnan vihertyminen, vihertymisprosessi, kemianteollisuus, Neste Oil, sisällönanalyysi
Tutkimus on tyypiltään laadullinen tapaustutkimus ja tutkielman tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu laajasta yritys- ja toimialakohtaisesta kirjallisesta aineistosta. Sisällönanalyysi on toteutettu teoriaohjaavasti nojautuen yritysten vihertymistä koskeviin teorioihin ja alan aikaisempiin tutkimuksiin.
Tutkimustuloksina voidaan todeta, että tyypillisesti vihertyvä yritys on luonnonympäristölle haitalliselta ja riskialttiilta toimialalta, kuten öljy-, kemikaali- tai paperiteollisuuden alalta. Vihertymisen syynä voi olla halu parantaa liiketoiminnan legitimiteettiä, saavuttaa kilpailukykyä tai kantaa vastuuta ympäristöstä. Tutkimuksen kohdeorganisaation eli Neste Oilin vihertymistä ovat ohjanneet erityisesti legitimaatio- ja kilpailukykymotiivit. Yrityksen vihertymisprosessin käynnisti yhteiskunnallinen legitimaatiopaine, mutta liiketoiminnan vihertymisen motiiviksi nousi vahvasti myös kilpailukyvyn saavuttaminen ympäristönäkökohtia painottavan tuotestrategian avulla.
Tutkimuksen yhteenvetona todetaan, että yritysten vihertyminen tarkoittaa ennen kaikkea muutosta, joka johtaa yritystoiminnan todellisuuden lähemmäs yhteiskunnallisesti haluttua todellisuutta. Yritysten vihertyminen ei siis tarkoita automaattisesti ekologisesti kestävämpää liiketoimintaa, vaan ainoastaan yritystoimintaan kohdistuneiden yhteiskunnallisten odotusten entistä suurempaa täyttymystä.
Asiasanat:liiketoiminnan vihertyminen, vihertymisprosessi, kemianteollisuus, Neste Oil, sisällönanalyysi